تعیین فلور قارچی دهان در دانشجویان دندانپزشکی بابل و همبستگی آن با پوسیدگی دندانی در سال 1384

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاندیدا آلبیکانس در سطوح مختلف دهان از جمله زبان، کام و سطوح پوسیده دندان و پلاک دندانی کلونیزه می شود. عوامل متعددی از جمله سن، جنس، رژیم و عادات غذائی و بهداشت دهان در میزان و شدت کلونیزاسیون این میکروارگانیسم دخیل می باشند. هدف از مطالعه حاضر، تعیین همبستگی بین حضور و فراوانی کاندیدا آلبیکانس در دهان و شاخص پوسیدگی دندانی در دانشجویان دندانپزشکی می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعهتوصیفی-تحلیلی از 121 نفر دانشجویان دندانپزشکی بابل بدون سابقه بیماری سیستمیک که از آنتی بیوتیک و یاداروهای استروئیدی استفاده نمی کردند، پس از تشریح اهداف و جلب رضایت، تاریخچه پزشکیواطلاعات زمینه ای در فرم ثبت اطلاعات درج گردید. سپس معاینه بالینی برای تعیین شاخص DMFTو شاخص PIانجام شد. PH بزاق اندازه گیری شد. نمونه های پلاک دندانی در محیط سابورو و کروم آگار کشت داده شد. پس از جمع آوری اطلاعات و دسته بندی نهائی، تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 10.02و تستهای آماری T-Student، Fisher Exact test, Man-Whitney U testوChi-Squareانجام شد.
یافته ها
63 دانشجو مرد (1/52%) و 58 نفر زن (9/47%) بودند. میانگین کلی سنی دانشجویان 2/5+61/24 سال بود. تعداد کل کشتهای حاوی کاندیدا در بزاق 53 مورد (8/43%) و در پلاک 51 مورد (1/42%) بود که 50 مورد (3/94%) در کشتهای بزاق و 45 مورد (3/88%) در نمونه های پلاک مربوط به کاندیدا آلبیکانس بود. 44 نفر (4/36%) فاقد هر نوع پوسیدگی در دهان بودند. تعداد موارد کشت مثبت کاندیدا آلبیکانس در افراد دارای پوسیدگی بیشتر، با پرکردگی کمتر از 7 عدد، با PHدهانی کمتر از 7، در افراد سیگاری و در گروه با پلاک دندانی خفیف بیشتر است (P<0.05). مثبت بودن کشت کاندیدا آلبیکانس نمونه های پلاک و بزاق با متغیرهائی نظیر مصرف مواد قندیو دفعات مسواک زدن و همچنین جنس رابطه معنادار آماری ندارد (P>0.05).
نتیجه گیری
پوسیدگی دندانی با فلور قارچی دهان، استعمال دخانیات، PHپائین بزاق و مصرف توام مواد قندیو سیگار رابطه دارد. کاندیدا آلبیکانس شایعترین گونه کاندیدا در دهان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p442740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!