بررسی اثرات درمانی سرکه و آبغوره روی هایپرلیپیدی در مقایسه با لواستاتین

پیام:
چکیده:
مقدمه
هایپرلیپیدمی و خصوصا افزایش کلسترول خون یک ریسک فاکتور مهم بیماری های قلب و عروق می باشد. انواع مختلفی از داروها، با عوارض فراوان جهت درمان هایپرلیپیدمی وجود دارد. یک دسته از رایج ترین آنها در درمان هایپرکلسترولمی استاتین ها و خصوصا لواستاتین می باشد. سرکه سیب و آبغوره نیز به عنوان دو ترکیب طبیعی در رژیم غذایی می توانند در درمان هایپرلیپیدمی موثر باشند. هدف از انجام این مطالعه تعیین کارایی و اثرات درمانی سرکه سیب و آبغوره در مقایسه با لواستاتین، روی هایپرلیپیدمی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی بود سه گروه 25 نفری شامل افراد 40 تا 65 سال با هایپرلیپیدمی که ویژگی های فردی از جمله وزن، نوع رژیم غذایی غالب، سابقه پزشکی، سطح فعالیت فیزیکی و سطح سرمی چربی های خون مشابه داشتند، به طور تصادفی در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. قبل از مداخله درمانی، سطح سرمی چربی های خون پایه در بیماران سنجش گردید. برای گروه اول، سرکه سیب با دوز 10 سی سی دوبار در روز، نیم ساعت قبل از نهار و شام به مدت چهار هفته و برای گروه دوم آبغوره با دوز مشابه و به مدت چهار هفته، برای گروه سوم قرص لواستاتین با دوز 20 میلی گرم روزانه به مدت چهارهفته تجویز گردید. در حین درمان، بیماران از هیچ گونه دارو یا ترکیب دیگری که روی مقادیر چربی های خون تاثیر گذار باشد، استفاده نمی کردند. سطح سرمی چربی های خون در پایان هفته دوم و هفته چهارم در هر سه گروه اندازه گیری شد و در نهایت اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری TUKEY، Bonferroni، ANPVA و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در گروه تحت درمان با سرکه سیب، بین سطح سرمی کلسترول، LDL-C و HDL-C قبل از درمان، با سطوح سرمی آنها دو هفته و چهار هفته بعد از درمان، اختلاف معنی داری وجود داشت. در رابطه با گروه تحت درمان با لواستاتین و گروه تحت درمان با آبغوره نیز نتایج مشابه بدست آمد (p<0.001). میانگین سطح سرمی کلسترول دو هفته پس از درمان با سرکه، آبغوره و لواستاتین به ترتیب 16%، 5% و 21% و چهارهفته پس از درمان به ترتیب 25%، 8% و 26% کاهش یافته و HDL-C دو هفته پس از درمان به ترتیب %7، %20 و 28% و پس از چهارهفته درمان به ترتیب %8.4، %35.7 و %36.5 افزایش یافته بود. در هیچ یک از گروه ها، تری گلیسرید پس از درمان کاهش معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
سرکه سیب به عنوان جزء ساده ای از رژیم غذایی، در کاهش سطح چربی های نامطلوب خون و درمان هایپرلیپیدمی تقریبا به اندازه لواستاتین موثر است. آبغوره نیز تا حدودی سطح کلسترول را کاهش می دهد ولی تاثیر آن به مراتب کمتر از سرکه سیب می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p444636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!