شیوع چاقی در زنان 15 تا 65 ساله شهر گناباد

پیام:
چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
چاقی عامل خطر برای بروز بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون و دیابت است و بخش قابل ملاحظه ای از افراد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را گرفتار نموده است و از آن به عنوان مهمترین عارضه تغذیه ای و یک معضل اجتماعی در سطح جهان یاد می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع انواع چاقی در زنان شهر گناباد انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، در مجموع 440 مونث 15-65 ساله که به روش خوشه ایدر سطح شهر گناباد انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری چاقی با دو معیار شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به باسن (WHR) صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری رگرسیون، پیرسن، آنالیز واریانس در سطح معنی داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
با معیار BMI، 5/14% زنان مورد پژوهش چاق (30BMI)، 7/27% آنان دارای اضافه وزن (9/29-25=BMI) و 22% دچار چاقی شکمی (85/0WHR) بودند. با دو شاخص BMI و WHR ارتباط معنی داری بین تحصیل و شیوع چاقی وجود داشت؛ همچنین این ارتباط بین عارضه چاقی با سه متغیر تاهل، یائسگی و تعداد بارداری مشاهده شد. 6/26% متاهلین و تنها 5/2% مجردین، 8/64% زنان یائسه و فقط 8/13% زنان غیریائسه چاق بودند. شیوع این عارضه در زنان فاقد بارداری 9/11% و در زنان با حداقل 6 حاملگی، 5/67% بود. بر اساس آزمون رگرسیون، ارتباط معنی داری بین چاقی و افزایش سن وجود داشت. میزان چاقی از 7/7% در سنین 20-24 سالگی بتدریج افزایش نشان داد تا به 7/72% در گروه سنی 55-65 سال رسید. یافته ها رابطه مستقیم بین چاقی والدین (بخصوص مادر) و بروز چاقی در دختران را تایید می نماید.
نتیجه گیری
آموزش در مورد چاقی و عوارض آن، تشویق افراد به تغییر عادات غذایی و انجام فعالیت فیزیکی و ورزش می تواند در جهت کاهش شیوع چاقی و بیماری های وابسته به آن موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p447489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!