بررسی عوامل تنش زای حرفه ای در جامعه پرستاری و مامایی شهر گناباد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اشتغال و کارکردن بخش عمده ای از زندگی اجتماعی انسان را تشکیل می دهد و می تواند عامل مهمی برای ایجاد تنش در فرد باشد که سبب نارضایتی، ترک حرفه و ارائه نادرست خدمات به مراجعه کنندگان گردد. با توجه به حساسیت حرفه پرستاری و مامایی، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تعیین رتبه تنش عوامل تنش زای حرفه ای در جامعه پرستاری و مامایی انجام شد. روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه نظر سنجی توصیفی است که جهت رتبه بندی عوامل تنش زای حرفه ای در جامعه پرستاری و مامایی گناباد انجام شد و جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان پرستاری و مامایی شاغل در بیمارستانهای درمانی دانشکده علوم پزشکی گناباد بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمونهای آماری t و 2 در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در بین عوامل تنش زا، عامل اقتصادی با میانگین نمره 5/91%، رتبه اول تنش زایی را در واحد های مورد مطالعه کسب کرد و در بین وجوه عوامل تنش زا، سطح پایین درآمدها با نمره تنش زایی 67/90%، سختی شرایط کار 88% و کارکنان ناکافی با نمره تنش زایی 67/87% به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در ایجاد تنش در واحد های مورد مطالعه کسب کردند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق، می توان توجه مدیران و مسوولین محترم را به دو موضوع مهم پایین بودن درآمد و سختی شرایط کار کارکنان پرستاری و مامایی معطوف نمود تا با بر طرف کردن این عوامل، موجب رضایتمندی و کاهش تنش در پرستاران و ماماها شده و باعث افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و در نهایت ارتقا سطح سلامت جامعه گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p447494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!