تاثیر انجماد شیشه ای تک فاکتوری در چند مرحله با به کارگیری غلظت های مختلف اتیلن گلیکول بر مورفولوژی بافت تخمدان موش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت نوع ضد یخ و مراحل آب گیری در روش انجماد شیشه ای هدف از این تحقیق بررسی انجماد شیشه ای تک فاکتوری با استفاده از غلظت های مختلف اتیلن گلیکول در مراحل مختلف آب گیری در خصوص بافت تخمدان موش بود.
مواد و روش ها
به منظور مطالعه ی کیفی بافت تخمدان پس از انجماد شیشه ای، 35 موش ماده ی بالغ نژاد NMRI با سن 10-6 هفته انتخاب شدند و پس از خارج ساختن بافت تخمدان آنها به شکل تصادفی در سه گروه کنترل، آزمون سمیت و انجماد شیشه ای قرار گرفتند. در گروه های انجمادی پس از آب گیری یکسان نمونه ها در غلظت های 2 و 4 مول (هر مرحله به مدت یک دقیقه) با توجه به غلظت نهایی 6 و یا 8 مول زمان های متفاوت آب گیری 4، 6 و 8 دقیقه برای هر کدام از غلظت ها در نظر گرفته شد و سپس در ازت مایع غوطه ور و به مدت یک هفته نگهداری شدند. بعد از گرم کردن نمونه ها، در ساکاروز 1 مول شستشو و به تعادل رسیدند. همچنین آزمون سمیت در خصوص تمام غلظت ها انجام شد. بافت های تخمدان تازه، منجمد شده و آزمون سمیت در محلول فرمالدهید 10 درصد تثبیت شده و پس از قالب گیری در پارافین و برش گیری های پی درپی با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی و سپس مطالعه کیفی شدند.
نتایج
بافت تخمدان در گروه های انجمادی با غلظت های متفاوت اتیلن گلیکول و نیز زمان های مختلف آب گیری مورفولوژی طبیعی و مشابه داشتند. ساختار فولیکول های پره انترال و انترال به خوبی حفظ شده بود به ویژه فولیکول های بدوی و پره انترال با اندازه ی کوچک در نواحی قشری تخمدان کاملا طبیعی بودند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اولا غلظت های بالای اتیلن گلیکول برای تخمدان سمی نبوده، دوما زمان آب گیری 4 تا 8 دقیقه باعث پیدایش برهم ریختگی بافت تخمدان طی مراحل انجماد و ذوب نشده است. گرچه اثرات دقیق این ضدیخ نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p449074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!