بررسی نحوه ثبت اطلاعات در پرونده های بیماران بستری توسط کادر پرستاری

چکیده:
مقدمه و هدف
ثبت یک جنبه حیاتی از کار پرستار و یکی از مهمترین وظایف اوست. ثبت پرستارباید کامل، دقیق، به موقع و حقیقی باشد. از آنجا که هر گونه نقص و نارسائی در ثبت می تواند منجر به پیامدهای منفی وحتی عدم درمان گردد. این مطالعه با هدف بررسی نحوه ثبت اطلاعات توسط کادر پرستاری در پرونده های بیماران بستری انجام شده است.
روش کار
این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود که روی150 پرونده بیماران بستری در مراکز آموزشی درمانی علوی، فاطمی وبوعلی اردبیل انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات چک لیستی بود که با توجه به اهداف پژوهش طراحی شد. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته درقالب جداول آماری توصیفی ارائه شدند.
یافته ها
درپرونده های مورد مطالعه، برگ نمودار علائم حیاتی 100% موارد وجود نداشت. از 8 برگ که می بایست توسط پرستار تکمیل گردد، 7 برگ آن استاندارد بود و تنها در3% پرونده ها برگ جذب و دفع مایعات استاندارد نبود. متوسط ثبت پرستار در برگ پذیرش و خلاصه ترخیص2/26%، در برگ مراقبتهای قبل از عمل به ترتیب برای پرستار بخش 47% و پرستار اتاق عمل 9%، در برگ گزارش عمل جراحی70%، در برگ مراقبت بعد از عمل به ترتیب عناصر اطلاعاتی ورود به اتاق ریکاوری16% و عناصر اطلاعاتی خروج از اتاق ریکاوری 62%، در برگ گزارش پرستار3/96% و در برگ کنترل علائم حیاتی4/83% بوده است. متوسط ثبت کلی پرستاری 2/51% بود.
نتیجه گیری
براساس یافته های حاضر حدود نیمی از داده ها توسط پرستاران ثبت شده بود. به نظر می رسد عدم آگاهی از داده هاییکه باید توسط پرستار در پرونده ها ثبت گردد، بی توجهی نسبت به اهمیت ثبت، ضعف مدیریت پرستاری ومدارک پزشکی، وجود نقص وابهام د رطراحی فرمها می تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد این وضعیت باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p450253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!