مقایسه میزان باز شدن تیغه فایل ها و شکستگی فایل های فلکس مستر و پروفایل هنگام آماده سازی کانال با دستگاه Endo IT Control در دندان مولر انسان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه استفاده از سیستم های چرخشی به منظور پاکسازی و شکل دهی کانال ریشه دندانها کاربرد نسبتا فراوانی پیدا کرده است. با این وجود هنوز ایمنترین و مؤثرترین روش، وسیله و دستگاه در استفاده از این فناوری مشخص نشده است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه میزان باز شدن تیغه های فایل (Distortion) و شکستگی فایل های فلکس مستر (Flexmaster) و پروفایل هنگام آماده سازی کانال با دستگاه Endo IT Control در دندان مولر انسان صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی شصت دندان مولر با درجه انحنای بین 10-30 درجه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول فایل چرخشی فلکس مستر و در گروه دوم از فایل های پروفایل استفاده گردید. کانال ها به وسیله تکنیک Crown – Down آماده سازی و اینسترومنت ها از لحاظ تورک، سرعت چرخش و مدت زمان استفاده در کانال توسط دستگاه Endo IT Control مطابق پروتکل کارخانه سازنده مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت موارد شکستگی و باز شدن تیغه های فایل در دو گروه توسط آزمون Log rank با هم مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
در بررسی نمونه ها هیچ مورد از شکستگی اینسترومنت در دو گروه دیده نشد ولی دو مورد شکستگی و باز شدن تیغه های فایل در گروه پروفایل و یک مورد در گروه فلکس مستر دیده شد که تفاوت موجود از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین ارتباطی بین دفعات استفاده از اینسترومنت و ایجاد دیستورشن مشاهده نشد.
نتیجه گیری
فایل های به کار رفته هنگام استفاده از دستگاه Endo IT Control از نظر میزان شکستگی شرایط یکسانی داشته ولی از نظر دیستورشن فایل های فلکس مستر نسبت به فایل های پروفایل وضعیت بهتری داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p451626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!