بررسی کارآئی روش ایمنوفلورسانس غیر مستقیم در تشخیص نوکاردیا

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نوکاردیوز بیماری عفونی خطرناکی است که معمولا بواسطه ورود بعضی از گونه های نوکاردیا به دستگاه تنفسی و یا پوست آسیب دیده بوجود می آید. نوع ریوی بیماری شیوع بیشتری داشته و اغلب در اثر استنشاق آئروسل های حاوی نوکاردیا استروئیدس در میزبان مستعد بوجود می آید، حال آن که نوکاردیا برازیلینسس نیاز به شرایط خاص میزبانی ندارد. جستجوی آنتی بادی در سرم کلیه افراد تحت مطالعه با استفاده از آزمون ایمونوفلوئورسانس غیرمستقیم(IFA)، ضمن اینکه بررسی رابطه سن، جنس، شغل، ابتلا به بیماری های ریوی مزمن و مصرف داروهای کورتیکوستروئید با سطح آنتی بادی بدست آمده علیه نوکاردیا از اهداف دیگر این مطالعه بود.
روش بررسی
این مطالعه بر روی یک جمعیت 300 نفری در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران و به روش مقطعی انجام گرفت. افراد تحت مطالعه شامل 79 بیمار بستری در بخش عفونتهای ریوی، 121 نفر از کارکنان دارای مواجهه شغلی با عامل بیماری و نیز 100 نفر از افراد سالم (اهدا کنندگان خون) بودند.
یافته ها
باوجود نادر بودن بیماری نوکاردیوز، 4 نمونه (IFA) مثبت از بین افرادی که دارای بیماری زمینه ای بودند بدست آمد. این افراد بترتیب مبتلا به سل ریوی، ضایعه جلدی مایستوما، آبسه های متعدد و منتشره در ریه و کبد، و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD)) بودند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که احتمال ایجاد عفونت ریوی ثانویه در افراد در معرض خطر (ضعف سیستم ایمنی و دفاع آسیب دیده ریه ها، ضعف دفاع ایمنی سلولی، بیماری های زمینه ای و پیوند عضو) وجود دارد. از طرفی تماس افرادی که هیچ گونه بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم ایمنی نداشتند (پرستاران، بهیاران، کارگران و رفتگران مورد مطالعه که گروه سالم در معرض خطر محسوب میشوند) با مکانهای آلوده به نوکاردیا، باعت ابتلای آنها به نوکاردیوزیس نمی شود. از نتایج دیگر بدست آمده این بود که هیچ مورد مثبتی در گروه 34 نفره از افراد مورد مطالعه با سابقه مصرف داروهای ایمونوساپرسیو دیده نشد. در نهایت بدلیل کم بودن موارد IFA مثبت، بین سن، جنس، شغل، ابتلا به بیماری های ریوی و نیز ابتلای به سل ریوی، و حضور آنتی بادی علیه نوکاردیا ارتباط معنی داری بدست نیآمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p457149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!