جداسازی سویه های سودوموئاس آئروژینوزا تولید کننده و متالوبتالاکتاماز از بیماران مبتلا به عفونت های سوختگی و شناسایی ژن های bla vim bla imp با روش PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سودوموناس آئروژینوزا یکی از عوامل مهم عفونتهای بیمارستانی خصوصا در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی می باشد. برای درمان عفونتهای شدید ناشی از این میکروارگانیسم آنتی بیوتیکهای متعددی از جمله بتالاکتامها به کار می روند. شیوع بیمارستانی سویه های مقاوم به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام بسیار گزارش شده است که از مهمترین عوامل دخیل در این مقاومتها، تولید آنزیم های بتالاکتاماز می باشد. از جمله این آنزیم ها میتوان به متالوبتالاکتامازها اشاره نمود که این آنزیم ها طیف سوبسترای وسیعی داشته و همه بتالاکتامها را، به جز مونوباکتام آزترئونام، هیدرولیز می کنند. در تحقیق حاضر فراوانی تولید متالوبتالاکتاماز در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به ایمیپنم مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
در ابتدا الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی 100 ایزوله بالینی سودوموناس آئروژینوزا، که از همین تعداد بیمار مبتلا به عفونتهای سوختگی بستری در بیمارستان طالقانی اهواز جدا شده بودند، با تست دیسک دیفیوژن به روش کربی- بائر تعیین شد. تمام ایزوله های کلینیکی سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به ایمیپنم توسطEtest ایمیپنم/ایمیپنم به اضافهEDTA (Etest Metallo-ß-Lactamase)برای تولید متالوبتالاکتاماز غربالگری شدند.استخراجDNA از کلنی های کشت خالص توسط روش جوشانیدن ساده انجام گرفت.DNAهای استخراج شده با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای ژنهای VIMوIMP متالوبتالاکتاماز توسط روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند
یافته ها
بر اساس نتایج حاصله درصد مقاومت ایزوله ها به شرح زیر بود:سفپیم100%، سفتازیدیم81%، تیکارسیلین70%، ایمیپنم41%، مروپنم23% و پیپراسیلین20%. در بررسی تولید متالوبتالاکتاماز با روشEtest MBL در ایزوله های مقاوم به ایمیپنم، مشخص شد که 8 ایزوله از41 ایزوله مقاوم (51/19%) متالوبتالاکتاماز مثبت بودند. از 41 ایزوله سودوموناس آئروژینوزامقاوم به ایمیپنم جدا شده در طول این دوره تحقیق 8 ایزوله ای که با روشEtest MBL مثبت شده بودند دارای ژنVIM بودند و و ایزوله ای که ژنIMP را داشته باشد شناسایی نشد و 33 ایزوله باقیمانده (49/80%)برای هر دو ژنهای VIM وIMP منفی شدند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد که همانند سایر تحقیقات انجام شده در دیگر نقاط جهان میزان سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک سودوموناس آئروژینوزا رو به افزایش است و تولید متالوبتالاکتاماز می تواند یکی از دلایل این امر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p457152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!