شناسایی ژنوم مایکوژپلاسما در اسپرم مردان نابارور به روش PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
عفونت ژنیتال یکی از علل مهم ناباروری در مردان است. یک گروه از باکتری های مهم عامل ناباروری مایکوپلاسماها می باشند. این عفونتها خصوصا انواع مزمن آنها با اثرات مخرب بر پارامترهای کیفی اسپرم و یا تنگی و انسداد مجاری ژنیتال باعث عقیمی مرد می شوند. از طرف دیگر با انتقال به همسر وی باعث عفونت ژنیتال، ناباروری وسقط می گردند.هدف ازاین تحقیق جداسازی مایکوپلاسماها از اسپرم مردان نابارور به روشPCR است.در این صورت تشخیص بموقع و درمان مناسب آن باعث باز گشت قدرت باروری به بیمار می شود.
روش بررسی
در این پروژه تعداد 100 مرد مبتلا به نا باروری مراجعه کننده بمراکز درمانی پس از معاینه و تایید بیماری توسط پزشک متخصص، و در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک از یک هفته قبل انتخاب شدند. نمونه اسپرم آنها بطور استریل گرفته شده و سپس سریعا به آزمایشگاه ارسال شد. نمونه ها برای بررسی وجود اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و مایکوپلاسما هومینیس به روشPCR آزمایش شدند.
یافته ها
از 100 مرد مبتلا به ناباروری 33 نفر (33درصد) PCRمثبت و آلوده به ارگانیسم های کلامیدیاها، مایکوپلاسما و اوره آپلاسما بودند. ازاین تعداد، 17 مورد اورآپلاسما اوره آلیتیکوم و3 مورد مایکوپلاسماهومینیس جداشد که در مجموع20 مورد (20درصد) نمونه ها راشامل شدند. سابقه عفونت واژینال وسقط در همسران این بیماران بررسی ومورد مقایسه قرار گرفت. ازنمونه اسپرم بیماران اسپرموگرام نیزانجام گرفته ونتایج آن با جواب PCR مقایسه شد.
نتیجه گیری
آلودگی به مایکوپلاسماها در مردان نابارور باعث اتصال این ارگانیسم هابه اسپرماتوزوئیدها وبروز تغییرات اسپرموگرام شده و از طرفی با انتقال عفونت به همسران آنها ممکن است سقط جنین وناباوری ایجاد کند. با توجه به مشکلات موجود بر سر راه کشت این میکروارگانیسم ها، بنظر می رسد استفاده ازروش سریع و حساس PCR جهت تشخیص این باکتری ها در بیماران با ارزش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p457155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!