مزایای تشخیص سریع مننژیت باکتریایی به روش مولکولی در مقایسه با کشت و مشاهده مستقیم میکروسکوپی مایع نخاع

چکیده:
زمینه و اهداف
مننژیت حاد باکتریال یک عامل مهم مرگ و میر باقی مانده که در افراد نجات یافته، ممکن است با ایجاد ضایعات عصبی دایمی همراه گردد. لذا، تشخیص سریع اتیولوژی مننژیت باکتریال و درمان مناسب آن یک امر حیاتی می باشد. از این رو، هدف این تحقیق مقایسه روش مولکولی MultiplexPCR با روش های باکتریولوژیک و نیز مشاهده مستقیم مایع نخاع جهت تشخیص سریع باکتری های شایع عامل مننژیت می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق، 150 نمونه مایع نخاع بیماران مشکوک به مننژیت را با استفاده از PCR هدف مند شده با پرایمر های عمومی بر اساس ژن 16S rRNA و نیز پرایمر های اختصاصی جهت باکتری های نیسریا مننژیتیدیس، استرپتوکوکوس پنومونیه و هموفیلوس اینفلونزا استفاده گردید. همچنین، سایر روش های باکتریولوژیک و نیز میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
استفاده از چند روش تشخیصی همزمان، امکان تشخیص سریع اتیولوژی باکتریال را در افراد مبتلا به مننژیت مهیا نمود. چنانچه با روش مولکولی تشخیص اختصاصی از 150 نمونه مایع نخاع 9 مورد نیسریا مننژیتیدیس تایید گردید. در حالی که کشت باکتریولوژیک تنها در 6 مورد نیسریا مننژیتیدیس را نشان داد ولی مشاهده لام مرطوب وجود 8 مورد مننگوکک را تایید نمود.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد، روش های مولکولی PCR یگانه و چندگانه برای تشخیص عامل مننژیت باکتریایی از کشت باکتریولوژیک و نیز مشاهده مستقیم از حساسیت بیشتری برخوردار است. با این حال، قضاوت بر اساس مشاهده میکروسکوپی هر چند کیفی است. ولی مشاهده مستقیم مرفولوژی باکتری و نیز سایر شواهد در نمونه مایع نخاع علاوه بر راهنمایی جهت طراحی پروتکل مناسب تشخیص قطعی و امکان انتخاب آنتی بیوتیک مناسب را جهت درمان نیز فراهم می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p457157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!