تاثیر آلوکسان در آپوپتوزیس سلولهای بتای لوزالمعده موش رت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
داروی آلوکسان با القای تولید رادیکال ‎های آزاد اکسیژن (ROS) توکسیسیته سلولهای بتا را میانجیگری می‎ نماید. رادیکال ‎ها همچنین باعث مرگ آپوپتوتیک سلولها می‎گردند. هدف از این مطالعه، بررسی نقش آلوکسان در تغییرات مورفولوژیکی الگوی مرگ سلولی از نوع آپوپتوزیس با کاربرد دوزهای مختلف داروی آلوکسان بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی تعدادی موش صحرایی با وزن تقریبی 200 گرم انتخاب و آنها را به چهار گروه پنچ تایی تقسیم نمودیم. موشهای گروه تیمار به ترتیب مقادیر 90، 135 و 45 میلی‎ گرم به ‎ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان به روش داخل صفاقی داروی آلوکسان و گروه کنترل نیز تنها سالین نرمال را دریافت نمودند. بعد از 48 ساعت از تزریق، بافت پانکراس گروه های تیمار و کنترل نمونه ‎برداری و آنها را جهت تهیه مقاطع بافتی 6-5 میکرونی و انجام روش تانل به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال نمودیم. همچنین در مدت زمانهای 36، 12، 24 و 48 ساعت بعد از تزریق دارو از گروه های تیمار و کنترل نمونه خون تهیه و جهت اندازه ‎گیری قند خون به آزمایشگاه بیوشیمی ارسال نمودیم.
یافته ها
مطالعات آزمایشگاهی نمونه های گروه تیمار نشانگر اشکال متعدد سلولهای آپوپتوتیک و قند بالای خون در آنها نسبت به گروه کنترل بود بطوری‎ که میانگین تعداد سلولهای آپوپتوتیک در پنج میدان میکروسکوپی از نمونه تهیه شده از رت ‎های تحت درمان با آلوکسان با سه دوز به طور معنی‎داری (p<0.001) بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
نقش القای آلوکسان در آپوپتوزیس هنوز بطور دقیق مشخص نشده است اما احتمال می‎ رود نقش آن در مرگ سلولی از طریق تولید رادیکالهای آزاد اکسیژن باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p463307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!