بررسی آزمایشگاهی ریزنشت و استحکام برشی پیوند چهار سیستم بالدینگ عاجی تک جزئی

چکیده:
مقدمه
موفقیت ترمیمهای همرنگ دندان به توانایی آنها در چسبندگی و اتصال به نسج دندان بستگی داشته که موجب نگهداری و گیر ترمیم در حفره و جلوگیری از ریزنشت می گردد. سیستمهای چسبنده مختلفی به منظور ایجاد اتصال مواد ترمیمی همرنگ دندان به نسوج دندانی خصوصا عاج معرفی شده اند که می توانند در مقابل نیروهای انقباضی ناشی از پلیمریزاسیون مقاومت نموده و ضمنا سیل لبه ای ترمیم را به هنگام عملکرد دندان حفظ نمایند. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای ریزنشت و استحکام برشی پیوند به عاج ترمیمهای کامپوزیت Cl Vبا چهار سیستم باند نسل پنجم رایج کنونی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت تجربی آزمایشگاهی بر روی 96 دندان سالم پره مولر انسان که حداکثر 3 ماه قبل به منظور درمان ارتودنسی خارج شده بودند انجام گردید دندانها به صورت تصادفی به دو دسته Aو Bتقسیم گردیدند. دسته Aجهت بررسی ریزنشت و دسته Bجهت مقایسه استحکام برشی پیوند به عاج آماده شدند. در دسته Aروی سطح باکال و لینگوال دندانها در ناحیهCEJ حفره کلاسیک کلاس Vبه عرض اکلوزوجینجیوال 2 میلی‎متر، طول مزیودیستال 3 میلی متر و عمق 2 میلی متر از لبه جینجیوال همراه با بول مینایی در لبه اکلوزالی تراش داده شد. هر گروه توسط یکی ازچهار سیستم باندینگ نسل پنجم Prime & Bond NT (Dentsply)، Single Bond (3M ESPE)، Excite (Vivadent)و One step (Bisco)باندگشتهو با کامپوزیتZ100 (3M) به روش لایه به لایه ترمیم شدند. نمونه ها تحت 3000 سیکل حرارتی در حمام آب بین °c55-5 قرار گرفتند و به مدت 72 ساعت در محلول متیلن بلو 10% غوطه ور گشته و سپس شسته شدند. پس از برش نمونه ها برحسب نفوذ رنگ میزان ریز نشت عاجی بوسیله استریومیکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 40 و توسط دو مشاهده کننده بین صفر تا 4، رتبه بندی گردید. دندانهای دسته Bاز قسمت ریشه در یک استوانه آکریلی به قطر 5/2 سانتیمتر نصب شده و در آب مقطر قرار گرفتند. سپس در سطح باکال آنها سطح صافی از عاج تهیه گردید. پس از انجام مراحل باندینگ با چهار سیستم مورد نظر کامپوزیت Z100توسط یک استوانه شفاف پلاستیکی به قطر 3 میلیمتر و ارتفاع 2 میلیمتر بر روی سطح عاج قرار گرفته و به وسیله دستگاه به مدت 80 ثانیه از دو جهت (هر جهت 40 ثانیه) با شدت mW/mm2400 به آن نور داده شد. پس از ترموسایکل نمونه ها به تعداد 3000 سیکل (بین °c55-5) استحکام برشی پیوند به وسیله دستگاه تست مکانیکی اینسترون و توسط یک تیغه به فرم چیزل و با سرعت 5/0 میلیمتر در دقیقه اندازه‎گیری شد. آنالیز آماری داده ها با تستهای Kruskal wallis, One way ANOVAو تستهای مکملTukey HSD و Mann-Whitney uانجام شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار استحکام باند برشی به عاج (بر حسب MPa) تمامی گروه ها به ترتیب زیر بود: 83/1±60/19One Step:، 93/3±44/21Single Bond:، 02/5±51/26Prime & Bond NT:، 85/3±78/29Excite:سیستم One Stepکمترین و Exciteبیشترین مقدار استحکام برشی پیوند را دارا بود (05/0>P). کمترین مقدار ریز نشت لبه عاجی را سیستم Prime & bondNTو بیشترین آن را سیستم One stepدارا بود (05/0>P). ریزنشت سیستمهای باندینگ Single Bond وExcite به لحاظ آماری تفاوتی نداشتند (05/0
نتیجه گیری
سیستم های باندینگ نسل پنجم به لحاظ استکام باند برشی و میزان ریزنشت لبه عاجی ترمیم بصورت مشخص با هم متفاوتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
239
لینک کوتاه:
magiran.com/p463857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!