مقایسه سطوح هورمونی پایه در افراد با سقط راجعه با علت مشخص و نامشخص

چکیده:
سابقه و هدف
سقط راجعه به حداقل 2 سقط پیاپی در سه ماهه اول بارداری گفته می شود. به دلیل وابسته بودن حاملگی به تغییرات اندوکرین سیکل قاعدگی، اختلالات آن نیز می تواند در پیامد حاملگی موثر باشد. هدف از این مطالعه تعیین رابطه تغییرات هورمونی با موارد سقط راجعه است.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مورد – شاهدی بر روی 92 بیمار با سقط راجعه مراجعه کننده به مرکز نازایی فاطمه زهرا (س) انجام شد. از تمام بیماران هیستروسالپنگوگرافی، کاریوتیپ والدین، سونوگرافی واژینال، اندازه گیری آنتی بادی آنتی فسفولیپید، آنتی بادی آنتی کاردیولیپین، تاریخچه و معاینه فیزیکی، جهت ارزیابی علل احتمالی سقط راجعه انجام شد. سپس سطوح هورمونی(LH,FSH,TSH,Prolactin) در دو گروه با علت مشخص و نامشخص اندازه گیری و با هم مقایسه شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد 5/6±2/29 (41-18 سال) و میانگین تعداد سقط 1/1±5/2 و میانگین مدت ازدواج 2/4±5/5 (20-1 سال) بود. میانگین هورمون ها در دو گروه با علت مشخص و نامشخص مقایسه شد، که TSH در گروه با علت نامشخص پائین تر بوده است به ترتیب 8/1±3/2 و 1±5/1 (004/0p=). پرولاکتین در بیماران با سقط مکرر همراه با تخمدان پلی کیستیک بالاتر بوده است(05/0p=).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، توصیه می شود اختلال عملکرد تیروئید و هیپرپرولاکتینمی به عنوان یکی از علل احتمالی سقط راجعه در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p464934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!