تاثیر آموزش فعالیتهای جسمانی پیشگیری کننده از پوکی استخوان بر اساس مدل TTM در افزایش قدرت عضلانی و تعادلی زنان 65 - 40 ساله

پیام:
چکیده:
فعالیت های جسمانی و تمرین های قدرتی می توانند ضمن بهبود توده عضلانی و تراکم استخوانی، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهند؛ اما سطح این فعالیت ها در زنان ایرانی پایین است. همواره نیاز به کاربرد یک الگوی رفتاری همچون TTM برای طراحی مداخلات موثرتر با هدف افزایش فعالیت های جسمانی زنان مورد تاکید واقع شده است.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع تصادفی کنترل شده با گروه شاهد است که تاثیر اجرای یک برنامه آموزشی دوازده هفته ای و مبتنی بر الگوی TTM را در ارتقای سطح فعالیت های جسمانی، قدرت عضلانی و تعادل 116 زن 65 -40 ساله ارزشیابی کرده است. برنامه ورزشی شامل تجویز تمرین های مقاومتی و یک برنامه راهپیمایی تکمیلی بود.
یافته ها
پس از مداخله، افراد گروه آزمایشی از پیشرفت مثبت و معناداری در مرحله آمادگی برای انجام ورزش برخوردار شدند (17/76=χ2، 001/0 ≤ p). همچنین میزان فعالیت های جسمانی، قدرت عضلانی(58%)، تعادل پویا (53/8%) و تعادل ایستا (18/66%) در افراد این گروه به صورت معناداری افزایش یافت که در افراد گروه شاهد مشاهده نگردید (01/0 ≤ P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، ضمن حمایت از کاربردی بودن TTM در مداخلات ارتقای فعالیت جسمانی، نشان می دهند که تمرین ها و برنامه آموزشی مورد استفاده، در بهبود تعادل و قدرت عضلانی زنان مذکور بسیار موثر بوده است. گل واژگان: پوکی استخوان، TTM، فعالیت جسمانی، تعادل، قدرت عضلانی.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p465056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!