ارزیابی ایمونولوژیکی OMP-F وزیکول سودوموناس آئروژینوزا 190-16:CSBPI به عنوان واکسن حفاظتی در مدل موش

پیام:
چکیده:
مقدمه
کنترل و پیشگیری عوارض ناشی از عفونت سودوموناس آئروژینوزا یکی از معضلات عمده در عفونت های بیمارستانی در سراسر جهان است. زیرا دارو درمانی عفونت های بیمارستانی به ویژه با تجویز آنتی بیوتیک ها غالبا با شکست روبرو می گردد. بنابراین تنها راه جلوگیری از عوارض ناشی از سودوموناس آئروژینوزا مصرف واکسن بی زیان و موثری است که بدن را علیه کلیه سروتیپ های مختلف بومی حفاظت نماید.
روش کار
از نمونه های بالینی جمع آوری شده از بیمارستان های تهران، 300 گونه سودوموناس آئروژینوزا ایزوله و شناسایی گردید، با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی سماتیک (O) جملگی در 16 سروتیپ از 17 سروتیپ شناخته شده سودوموناس آئروژینوزا قرار گرفتند. پس از کد گذاری و تهیه کشت خالص، 16 سروتیپ انتخابی لیوفلیزه شده و در کلکسیون باکتری های استاندارد انستیتو پاستور ایرانCSBPI)) نگهداری گردیدند. سروتیپ 190-16 CSBPI:که یکی از شایع ترین سروتیپ های سودوموناس آئروژینوزا را تشکیل داده و بیشترین واکنش سرولوژیک را با آنتی سرم اختصاصی خود نشان می دهد، به عنوان مدل جهت تهیه OMP-F وزیکول لایه خارجی دیواره سلولی سودوموناس آئروژینوزا انتخاب گردید. OMP-F وزیکول به روش دزاکسی کولات-اولترا سانتریفیوژ افتراقی از غشای خارجی سروتیپ 190 -16CSBPI: استخراج شد. پس از بررسی ملکولی، فعالیت حفاظتی و بی زیانی آن در مدل حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
تحقیق حاضر نشان می دهد که OMP-F تخلیص شده از سروتیپ 190-16CSBPI: فعالیت حفاظتی قابل توجهی را علیه 50LD×2 از 16 سروتیپ سودوموناس آئروژینوزا همولگ و هترولگ زنده بومی ایران از خود نشان می دهد به علاوه تب زا نبوده و فاقد هرگونه سمیت قابل سنجش در خرگوش، موش و خوکچه هندی می باشد.
بحث: ارزیابی نتایج حاصل از تحقیق انجام شده نشان می دهد که OMP-F وزیکول غشای خارجی دیواره سودوموناس آئروژینوزا 190-16CSBPI: را می توان به عنوان ایمونوژنی مفید و موثر با طیف وسیع حفاظتی علیه عفونت های ناشی از آلودگی سروتیپ های مختلف سودوموناس آئروژینوزا بومی ایران به کار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p483138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!