بازنگری جایگاه حرفه ای داروسازان در نظام سلامت کشور و بررسی دیدگاه های پزشکان و داروسازان در قبال تاثیر آن بر ارتباط حرفه ای دو رشته

پیام:
چکیده:
مقدمه
جامعه نگری1 یک شاخص مهم در بررسی عملکرد نظام های سلامت است و اجرای آن در حیطه داروسازی، وابسته به تعریف جایگاه مشخص حرفه در نظام سلامت است. تقویت ارتباطات حرفه ای و اجرای اصول داروسازی جامعه نگر، منجر به افزایش کیفیت ارایه خدمات در نظام سلامت خواهد شد. تحقیق حاضر، تهیه، طراحی و اجرا گردید تا بتوان از نتایج آن، در جهت اجرای این اصول استفاده کرد.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی، 480 نفر از پزشکان و داروسازان شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خود ایفای نگرش سنج 5 رتبه ای لیکرت بود، که برای افزایش روایی و پایایی آن، مراحل پیش مقدماتی 2 و سپس مرحله پایلوت اجرا شد. روایی و پایایی در پرسشنامه پایلوت محاسبه گردید. از ضریب آلفای کرنباخ برای تعیین پایایی استفاده شد. آلفای کرنباخ پس از اصلاح پرسشنامه به 8/0 رسید. ورود و آنالیز اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 10 صورت گرفت و از آزمون های تی استیودنت 3، مجذور کای 4 و آنالیز واریانس 5 جهت آنالیز داده ها استفاده گردید. در تعیین پایایی پرسشنامه، از محاسبات آنالیز عاملی 6 استفاده و مقدار ویژه 7 حساب شد. در نهایت، پرسشنامه اصلی، در قالب 35 گزاره استاندارد با روایی و پایایی مشخص و قابل قبول تهیه شد.
نتایج
برای افزایش پایایی 8 پس از حذف 13 گزاره (از مرحله پیش مقدماتی با 48 گزاره به مرحله نهایی با 35 گزاره) آلفای کورنباخ به 8/0 رسید. اختلاف میان پزشکان و داروسازان در خصوص «اصول آموزش پزشکی و داروسازی» و نیز، مفهوم «داروسازی جامعه نگر» معنی دار بود. بر اساس آنالیز عاملی، اکثر پزشکان و داروسازان با بازنگری نقش داروسازان و رسیدن به جایگاه بهینه داروسازی موافق بودند.
بحث: واگذاری مسئولیت های مرتبط با حرفه داروسازی به داروسازان و ارایه مراقبت های دارویی و خدمات داروسازی جامعه نگر توسط آن ها، مورد توافق اکثر پزشکان و داروسازان بود. همچنین، ارایه آموزشهای مناسب و ویژه به دانشجویان دو رشته پزشکی و داروسازی و اصلاح سرفصل های درسی دانشکده های داروسازی، می تواند به بهبود این روند، کمک شایانی بنماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p483165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!