بررسی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به Oxacillin جدا شده از بیماران و حاملین در بیمارستانهای بابل (1379)

چکیده:
سابقه و هدف
استافیلوکوک اورئوس یکی از عوامل مهم در ایجاد عفونت های بیمارستانی می باشد. ایجاد مقاومت در این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها مشکلات فراوانی را در رابطه با درمان و ریشه کنی آن ایجاد نموده است. به همین دلیل بررسی مداوم حساسیت این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها در مناطق مختلف و گزارش آن ضروری خواهد بود.
مواد و روش ها
125 سوش استافیلوکوک اورئوس از بیماران و حاملین این باکتری در مدت یک سال از بیمارستان ها و مراجعه کنندگان به آزمایشگاه ها در شهرستان بابل جداسازی گردیده که 89 مورد آنها (71%)، از بیماران دارای عفونت های مختلف پوستی، عفونت های مجاری ادراری، زخم های پس از عمل جراحی نمونه برداری شده است و 36 مورد بقیه (29%) از کارکنان بیمارستان با نمونه گیری از بینی آنها صورت پذیرفته است. پس از افتراق باکتری تست حساسیت به اکساسیلین به روش Oxacillin Disk Diffusion screen plate بعمل آمد و روی مواد مقاوم جدا شده تست حساسیت به وانکومایسین، پنی سیلین، تری متوپریم بعمل آمده است.
یافته ها
90 مورد (72%) از استافیلوکوک های اورئوس آزمایش شده به اکساسیلین مقاوم بوده اند که همگی به پنی سیلین نیز مقاومت نشان داده اند. تست حساسیت به تری متوپریم، 65% مقاومت را نشان داده است و همه موارد مقاوم به اکساسیلین نسبت به وانکومایسین حساس بوده اند.
نتیجه گیری
با توجه به موارد زیاد مقاومت به آنتی بیوتیک ها جهت درمان عفونت های استافیلوکوک های اورئوس و جلوگیری از هزینه های بی مورد و ناموفق درمانی و ریشه کنی این باکتری انجام تست های میکروب شناسی و حساسیت دارویی قبل از درمان ضروری بوده و توصیه می شود که بررسی مداوم جهت یافتن راهکارهای عملی در ریشه کنی و یا کاهش گسترش عفونت های استافیلوکوک اورئوس صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p483424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!