بررسی میزان استفاده مدیران از شاخصهای آماری در اداره امور بیمارستان های شهرستان کاشان در سال 1381

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مشکلات مدیریتی حوزه بهداشت و درمان، میزان استفاده مدیران بیمارستانها از شاخصهای آماری در تصمیمگیری هاست. افزایش روزافزون هزینه های مراقبتهای بهداشتی درمانی، بلااستفاده ماندن بخشی از ظرفیت تختهای بیمارستانی و عدم استفاده صحیح و منطقی از منابع موجود موجب کاهش کارایی بیمارستانها گردیده است، لذا با توجه به نقش مهم شاخصهای آماری در تصمیم گیری ها این پژوهش به منظور تعیین میزان استفاده مدیران از شاخصهای آماری در اداره امور بیمارستان شهر کاشان در سال 1381 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. شاخصهای آماری قابل استفاده در اداره امور بیمارستان با توجه به شرح وظایف مدیر و وجود کمیته های بیمارستانی در 5 گروه طبقهبندی شدند. سپس پرسشنامهای تنظیم و از طریق مصاحبه و با مراجعه حضوری به مدیران تکمیل گردید. چک لیستی نیز تنظیم و جهت کنترل پاسخ مدیران با مراجعه به واحد آمار و کارگزینی بیمارستان به روش مصاحبه و مشاهده تکمیل گردید. سپس با حذف موارد ضد و نقیض، داده های به دست آمده با آمار توصیفی ارایه گردید.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که در مجموع میزان استفاده مدیران از کلیه شاخصهای آماری به میزان 55 درصد بود. شاخصهای اتاق عمل و زایمان با 64 درصد بیشترین استفاده و شاخصهای میزان مرگ و میر با 47 درصد کمترین استفاده را داشتند.
نتیجه گیری
میزان استفاده مدیران بیمارستانها از شاخصهای آماری در اداره امور بیمارستان مناسب نیست. بدیهی است هدف نهایی از اعمال مدیریت صحیح در بیمارستان، افزایش کارآیی و بهرهوری و استفاده مناسب از منابع موجود میباشد، لذا مدیران با استفاده از شاخصهای آماری میتوانند به وضعیت موجود پی برده و با تعیین علل و عوامل تاثیرگذار، همواره در پی تغییر و اصلاح وضع موجود برآیند. به نظر میرسد استفاده از مدیران متخصص در رشته مدیریت بیمارستانی کاملا ضروری است و لازم است مکانیزمهایی جهت نظارت بر کار مدیران وضع شود و میزان کارایی و موفقیت آنها به طور مداوم تحت ارزیابی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p483588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!