فهرست مطالب

مجله فیض
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/07/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمدحسین اعرابی، محمود جلالی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش آنتی اکسیدانی و خواص حفاظتی ویتامینهای A و E در مقابل سرطان ارزیابی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازهگیری این ویتامینها نیاز به روش های دقیق و قابل اعتمادی دارد، لذا به منظور اندازهگیری دقیق همزمان ویتامین A و E با دستگاه HPLC، این تحقیق انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش Exploratory survey انجام گرفت. پس از استخراج و آماده سازی نمونه سرمی، 50 میکرولیتر از این نمونه به دستگاه HPLC تزریق شد. روش اندازهگیری به روش کروماتوگرافی فاز معکوس با آشکار ساز (دتکتور) UV و ستون Super Pacpep-S با سرعت جریان (Flow rate) 5/1 میلی لیتر در دقیقه و فاز متحرک متانول 95 درصد و مدت زمان آزمایش 15 دقیقه بود. زمان بازداری، درصد تغییرپذیری، تکرارپذیری، تاثیر زمان و نیز میزان بازیافت ویتامین ها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    ویتامین A، رتینیل استات (استاندارد داخلی) و ویتامین E به ترتیب در محدوده زمانی 4/3، 7/4 و 5/11 دقیقه از ستون خارج شدند. حد تشخیص دستگاه برای ویتامین A حدود ng/ml25 و برای ویتامین E حدود mg/ml1 بود. بازیافت ویتامین A و E به ترتیب 2/78 و 8/90 درصد بود.
    نتیجه گیری
    اندازهگیری ویتامین A و E به روش HPLC همراه با تغییراتی در روش های قبلی، روشی عملی در بالا بردن کیفیت اندازهگیری آنها به ویژه قسمت بازیافت ویتامینها است. انجام پژوهشهای دیگر برای بالا بردن کیفیت اندازه گیری ویتامینهای A و E توصیه میشود.
    کلیدواژگان: اندازه گیری، ویتامین A، ویتامین E، HPLC
  • سیدمحسن رضوی زاده، مجید مازوچی، مسعود اسلامی صفحه 8
    سابقه و هدف
    در چندین مطالعه مصرف کاپتوپریل زیرزبانی در کنترل موارد اضطراری فشار خون بالا مؤثر بوده است اما در مورد تعیین دوز اثر آن مطالعه ای انجام نشده است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر دو دوز 5/12 و 25 میلی گرم کاپتوپریل زیرزبانی در کنترل موارد اضطراری فشار خون بالا در بیمارستان امام خمینی و امیراعلم تهران در سال 1381 بود.
    مواد و روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بیماران مبتلا به فشار خون بحرانی به شرط فشار خون مساوی یا بیشتر از 110/180 میلی متر جیوه و عدم یافته ای به نفع آسیب اعضای حیاتی به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند. به گروه اول 5/12 میلی گرم و به گروه دوم 25 میلی گرم کاپتوپریل به صورت زیرزبانی تجویز شد. فشار خون سیستولی و دیاستولی قبل از تجویز دارو و سپس در دقایق 5، 10، 20، 30، 45، 60، 90 و 120 بعد از تجویز دارو اندازه گیری و ثبت شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری Chi - square، Reapeated measures ANOVA انجام شد.
    یافته ها
    بین دو گروه از نظر توزیع سنی، جنسی، سابقه ابتلا به فشار خون بالا، سابقه مصرف کاپتوپریل و میانگین فشار خون سیستولی و دیاستولی قبل از تجویز کاپتوپریل از نظر آماری تفاوت معنی داری وجود نداشت. میانگین (± انحراف معیار) فشار خون دیاستولی و سیستولی گروه اول از 3 ± 121 و 4 ± 210 در قبل از تجویز دارد به 4 ± 97 و 6 ± 163 میلی متر جیوه در دقیقه 120 و در گروه دوم از 2 ± 123 و 3 ± 202 به 1 ± 96 و 4 ± 165 میلی متر جیوه کاهش یافت (0001/0P<). روند تغییرات فشار دیاستولی و متوسط فشار خون بین دو گروه مشابه بود. در 60 و 120دقیقه بعد از تجویز 5/12 میلی گرم کاپتوپریل به ترتیب 80 درصد و 75 درصد و بعد ازتجویز 25 میلی گرم 80 درصد و 90 درصد از بیماران فشارخون دیاستولی کمتر از 110 میلی متر جیوه داشتند (N.S). در هر دو گروه عارضه جانبی جدی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    5/12 و 25 میلی گرم کاپتوپریل زیرزبانی اثر مشابهی در کنترل موارد اضطراری فشار خون بالا در بیماران دارد.
    کلیدواژگان: فشار خون بحرانی، موارد اضطراری فشاری خون بالا، کاپتوپریل
  • عباس مدنی، نیلوفر حاجی زاده، بهار مدنی صفحه 16
    سابقه و هدف
    سندرم نفروتیک نوعی بیماری مزمن کلیوی است که مدت هاست از استروئید برای درمان آن استفاده می شود. با توجه به عودهای مکرر، عوارض مصرف استروئید، وابستگی به استروئید و نظر به گزارشات متفاوت از اثرات لوامیزول و نیز عدم گزارش از تجربه به کارگیری آن در کشور و به منظور تعیین اثرات لوامیزول، این تحقیق روی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک مراجعهکننده به مرکز طبی کودکان طی سال های 1365 تا 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش CASE- SERIES روی 41 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک مراجعهکننده به مرکز طبی کودکان انجام شد. لوامیزول بر اساس پروتکل استاندارد تجویز شد و تاثیر آن بر دفعات عود بیماری، میزان مصرف استرویید، رمیسیون بیماری و نیز بروز عوارض دارویی آن بررسی شد و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 63 کودک تحت درمان، 41 بیمار واجد شرایط که 3/68 درصد پسر و 7/31 درصد دختر بودند مورد بررسی قرار گرفتند.
    متوسط دفعات عود بیماری قبل از شروع لوامیزول 48/2 عود در سال برای هر بیمار بود که یک سال پس از شروع لوامیزول به 78/0 عود در سال کاهش یافت (P=0.008). 19 نفر از بیماران پس از قطع مصرف لوامیزول در رمیسیون به سر بردند. هیچ عارضه جانبی ناشی از مصرف لوامیزول در بیماران مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    لوامیزول تاثیر مثبت روی سندرم نفروتیک دارد و داروی بی خطری است. لذا به کارگیری دارو و تحت نظر قرار دادن بیماران توصیه میشود.
    کلیدواژگان: لوامیزول، سندرم نفروتیک، سندرم نفروتیک وابسته به استروئید، سندم نفروتیک عودکننده
  • داورخواه ربانی، دکترعلیرضا مصداقی نیا، دکترسیمین ناصری، دکترکاظم ندافی صفحه 21
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش غذایی فسفر برای گیاهان میکروسکوپی و ماکروسکوپی که در نهایت به اوتروفیکاسیون آبهای سطحی میانجامد و نیز موفقیت فرآیند الکتروشیمیایی در تصفیه انواع فاضلابها، این تحقیق با هدف «تعیین اثر فرآیند الکتروشیمیایی در حذف فسفر از پساب تصفیه شده خروجی از سیستم لجن فعال»، در سال 1381 بر روی پساب ثانویه تصفیهخانه فاضلاب مجتمع مسکونی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی در سیستم بسته انجام شد. تاثیر شدت جریان الکتریکی، نوع الکترود مصرفی، زمان واکنش، خصوصیات اولیه نمونه (دما، pH، هدایت الکتریکی) و افزودن آهک بر بازده فرآیند مورد تحقیق قرارگرفت. در هر بار فرآیند ml1500پساب مرحله دوم در یک سلول الکترولیتیک ریخته شد. کاتد و آند، هرکدام شامل چهار قطعه فولاد (یاآلومینیوم)، به فاصله تقریبیcm5/1 در فاضلاب قرار گرفت. کل سطح مؤثر الکترودها cm2 336 بود. قدرت ورودی توسط آمپرمتر و ولت مترکنترل گردید. کاهش باقیمانده فسفرکل به کمتر از P-mg/L1 (استاندارد) به عنوان حذف آن تلقی شد.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش شدت جریان DC و زمان واکنش، بازده حذف فسفر افزایش می یابد و الکترود فولادی نسبت به الکترود آلومینیم بازده حذف بهتری دارد. تنظیم دما، pH و هدایت الکتریکی اولیه نمونه هر کدام در محدوده معینی بازده حذف فسفر را بهبود بخشید و افزودن آهک، اثر قابل ملاحظه ای بر بهبود حذف فسفر نداشت و برای حذف فسفر، دانسیته جریان الکتریکی باگستره 78/1 تا m amp/cm27/3 و زمان واکنش 10 تا 30 دقیقه کافی بود.
    نتیجه گیری
    فرآیند الکتروشیمیایی با الکترود فولادی بدون نیاز به تغییر دما، pH و هدایت الکتریکی اولیه نمونه میتواند فسفر کل باقیمانده در پساب خروجی از سیستم لجن فعال را با موفقیت حذف نماید.
    کلیدواژگان: حذف فسفر، فرآیند الکتروشیمیایی، فاضلاب، تصفیه پیشرفته فاضلاب، اوتروفیکاسیون
  • حسین محمودی صفحه 30
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه سنگهای ادراری از مشکلات شایع دستگاه ادراری هستند و اختلالات متابولیکی متفاوتی را شامل می شوند، این تحقیق به منظور بررسی از وضعیت سنگ های ادراری و تعیین نوع اختلالات متابولیک، روی مبتلایان به سنگ ادراری مراجعه کننده به بیمارستان نقوی کاشان طی سالهای 80-1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش به صورت توصیفی روی مراجعه کنندگان بالای 15سال انجام گرفت. تشخیص سنگ ادراری براساس سونوگرافی و یا IVP بود. بررسی وضعیت متابولیک شامل اندازه گیری سطح سرمی کلسیم، اسیداوریک، کراتینین، سدیم و پتاسیم و آزمایش ادرار 24 ساعته از نظر حجم، کراتینین، کلسیم و اسید اوریک بود. به علاوه خصوصیات سن و جنس بیماران بررسی و ثبت شد. یافته های به دست آمده با آماره توصیفی ارائه گردید.
    یافته ها
    تحقیق روی 79 نفر انجام گرفت که 70 درصد مذکر و 30 درصد مؤنث بودند. شایعترین اختلالات به ترتیب شامل کاهش حجم ادراری (4/78 درصد) هایپرکلسیوری (8/27 درصد)، هایپریوریکوزوری (3/11 درصد)، هایپریورسیمی (8/8 درصد) و هایپرکلسمی (5/2 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    شایعترین اختلال کاهش حجم ادراری است که عللی نظیر گرمای محیط، تعریق زیاد و عدم مصرف مایعات کافی در ایجاد آن نقش دارند. لذا آموزش تاثیر مایعات بر کاهش شیوع سنگهای ادراری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سنگهای ادراری، اختلالات متابولیک، پیشگیری
  • زهره طبسی، فخرالسادات میرحسینی، غلامعباس موسوی، لیلا غفوری صفحه 35
  • فروزان آبسالان، منصوره موحدین، سیدجواد مولا صفحه 42
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت رشد و تکوین جنین قبل از لانه گزینی و ضروری بودن فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا (a-TNF) در فرآیند تکامل، بعضی برای آن نقش فاکتور رشد و حمایت از تکثیر سلولی و برخی دیگر نقش مهاری قائل هستند. در مورد نقش a- TNF در محیط کشت جنین قبل از لانهگزینی گزارشات کمی در دست است و مطالعهای مبنی بر بررسی اثرات آن بر جنین مورولا یافت نشد. بر این اساس در این تحقیق تاثیر افزودن a- TNF با دوزهای 5/0، 5 و 50ng/ml به محیط کشت جنین مورولای موش در سال 1381 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی روی 452 جنین مورولای موش نژاد NMRI پس از تحریک تخمکگذاری]حدود 78 تا 80 ساعت پس از تزریق گونادوتروپین جفتی انسانی hCG [انجام گرفت. سیر تکوین جنینها در چهار گروه شاهد (بدون افزودن a-TNF در محیط کشت)، آزمون 1 (افزودن a-TNF با غلظت ng/ml 5/0)، آزمون 2 (غلظت ng/ml5 از a-TNF) و آزمون 3 (غلظت ng/ml50 از a-TNF) به مدت 96 ساعت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. تاثیر مقادیر مشخص a-TNF بر مراحل مختلف رشد قبل از لانه گزینی و همچنین میزان مرگ جنین بررسی شد و با استفاده از آزمون آماری کای دو (2c) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از 96 ساعت کشت، 5/72 درصد از جنین گروه شاهد وارد مرحله خروج از زونا شدند که این مقدار برای گروه های آزمون به ترتیب 6/44، 58 و 7/28 درصد بود و بین هریک از گروه ها با گروه شاهد تفاوت معنی دار مشاهده شد (05/0P<). میزان دژنراسیون جنینی در گروه آزمون 3 بالاتر از بقیه گروه ها بود (3/33 درصد) و از این نظر گروه شاهد با گروه آزمون 2 اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    افزودن a-TNF به محیط کشت جنین مورولای موش باعث کند شدن سیر تکوینی جنین ها تا مرحله خروج از زونا خواهد شد و a-TNF با دوز ng/ml5 نتیجه بهتری دارد. بر این اساس لازم است که مطالعات بیشتری در سطح مولکولی انجام شود.
    کلیدواژگان: جنین موش، محیط کشت، a، TNF
  • علیرضا جلالی، شاهرخ ایزدی، حمید عبدلی صفحه 51
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت مبارزه شیمیایی با ناقل مالاریا و به منظور ارزشیابی خاصیت لاروکشی حشره کش پیریمفوس متیل در شرایط صحرا و تعیین میزان پایداری و دوام سم در صحرا، تعیین میزان لاروکشی سم در شرایط صحرا، تعیین فاصله زمانی لازم بین دو سم پاشی با پیریمفوس متیل و مقایسه اثر لاروکشی پیریمفوس متیل و سم تمفوس، این تحقیق در حوضچه های مصنوعی در روستاهای کازرون انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی انجام گرفت. پس از حفر حوضچه های مصنوعی و رهاسازی لارو در داخل آنها، عملیات وفورگیری مطابق استاندارد سازمان جهانی بهداشت انجام شد. لاروها به تفکیک گروه سنی و نوع لارو، در فرم های مجزا، شمارش شدند. غلظتهای مختلف امولسیون 25 درصد سم پیریمفوس متیل تهیه و بر روی سطح حوضچه ها به طور یکنواخت پاشیده شد. 24 ساعت پس از سم پاشی مجددا وفورگیری انجام پذیرفت. در این بررسی غلظت های 5، 12، 20، 25، 40، 50 و 80 گرم در هکتار این سم، با یکدیگر مقایسه شدند. همچنین غلظت های 25گرم در هکتار سم تمفوس و 5/22 گرم در هکتار سم رلدان با غلظت 25 گرم در هکتار پیریمفوس متیل مقایسه شدند. برای بررسی میزان دوام سموم مصرف شده از تست بیواسی (Bioassay) استفاده گردید. این کار با قفس های ویژه ای انجام گرفت و هر 24 ساعت یک بار، ادامه پیدا کرد تا زمانی که میزان مرگ و میر لاروها به کمتر از 70 درصد برسد. زمان به دست آمده بیانگر میزان پایداری سم در صحرا بود. اطلاعات به دست آمده با آماره ANOVA و T-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    درصد کاهش لارو برای غلظت های مذکور از سم پیریمفوس، به ترتیب برابر با 7/91، 7/99، 100، 100، 100، 100 درصد برای لاروهای آنوفلینی بود. بین غلظت های 5/12 و 20 گرم در هکتار از سم پیریمفوس، اختلاف معنی داری وجود داشت اما بین غلظت های 20 گرم در هکتار و بالاتر از آن اختلاف معنی داری دیده نشد. سم رلدان دارای خاصیت کشندگی لاروی بالایی بود و مرگ لارو برخی از سنجاقک ها و سوسک های آبزی را به دنبال داشت اما پیریمفوس متیل برای لارو سایر آبزیان خطرات چندانی نداشت.
    نتیجه گیری
    تمفوس برخلاف ایجاد ایمنی بالا، سمی گران است بنابراین نمی توان از آن به طور گسترده استفاده کرد. از طرف دیگر سم رلدان از نظر متخصصین محیط زیست مورد تایید نیست، بنابراین قابل مقایسه با سم پیریمفوس متیل نمی باشد. پیریمفوس متیل ارزان و در دسترس است و سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را به عنوان سمی کم خطر و با قدرت حشره کشی بالا معرفی کرده است. با توجه به این خصوصیات مثبت، ارزشیابی و بررسی بیشتر این سم برای کنترل بیماری مالاریا و کاهش آزار و اذیت ناشی از نیش پشه ها، توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: پیریمفوس متیل، مالاریا، لاروکش
  • مهندس عباس درودگر، زهره تشکر صفحه 57
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت آگاهی از بیماری در پیشگیری آن و بومی بودن سالک در منطقه و نقش معلمین در انتقال دانش و آگاهی ها و به منظور نقش تاثیر آموزش به معلمین بر میزان آگاهی آنها از بیماری سالک، این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی و راهنمایی کاشان در سال تحصیلی 80-1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی نیمه تجربی انجام گرفت. از لیست معلمین، تعداد 1300 نفر انتخاب و در آزمون پری تست (Pretest) شرکت داده شدند. از این تعداد، 776 نفر با مجری طرح همکاری کردند و در آزمون پست تست (Post test) نیز شرکت نمودند. لذا 776 معلم مورد بررسی قرار گرفتند. میزان آگاهی را با 16 شاخص آگاهی از نام بیماری، آشنایی با بیماری، اهمیت بهداشتی سالک در افت تحصیلی، نقش مسافرت به مناطق آلوده، زمان گزش ناقل، خطر ابتلا، واگیر بودن، چگونگی انتقال سالک به انسان، ناقل عامل بیماری، محل عامل بیماری، چگونگی زخم سالک، مخزن سالک در کاشان، راه های پیشگیری، وسایل حفاظت فردی، درمان سالک و برخورد با دانش آموز مبتلا به سالک، در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید و قبل از آموزش میزان آگاهی آنان تعیین گردید. سپس یک جزوه آموزشی به آنها ارائه گردید. پس از گذشت یک ماه، مجددا میزان آگاهی با همان پرسشنامه اولیه بررسی شد و تغییرات آن با آماره MC Nemar مورد قضاوت آماری قرار گرفت. نقش سن، جنس، مدرسه ابتدایی و راهنمایی، تاهل، سابقه کار و مدرک تحصیلی با میزان آگاهی نیز مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 1300 معلم مدارس ابتدایی و راهنمایی تعداد 776 نفر (7/59 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. 462 نفر در مدارس ابتدایی و 314 نفر در مدارس راهنمایی تدریس میکردند. میزان عدم آگاهی از 2/22 به 1/13 درصد کاهش یافت و این کاهش روی تمام شاخصهای بیماری سالک به لحاظ آماری معنیدار بود. کمترین آگاهی از عامل بیماری سالک (8/69 درصد) و بعد محل و مخزن بیماری (حدود 42 درصد) بود. بیشترین تاثیر جزوه آموزشی مربوط عدم آگاهی از عامل بیماری و واگیردار بودن بیماری بود (به ترتیب 7/31 درصد و 1/19 درصد). بعد از ارائه جزوه آموزشی عدم آگاهی از عامل بیماری سالک به میزان 1/38 درصد، رابطه ابتلا به بیماری با افت تحصیلی دانشآموزان به میزان 4/33 درصد و بعد مخزن سالک به میزان حدود 30 درصد کماکان وجود داشت.
    نتیجه گیری
    ارائه جزوه آموزشی در مورد افزایش آگاهی از بیماری سالک مؤثر است، اما کافی نیست. تکرار برنامه و یا تغییر محتوای برنامه آموزشی بر میزان آگاهی را توصیه مینماید.
    کلیدواژگان: آگاهی از بیماری سالک، تاثیر آموزش بر آگاهی
  • زهرا فرقانی، محمدرضا فاضل، رحمت الله صالحیان، علیرضا ابراهیم سلطانی صفحه 64
    سابقه و هدف
    در مورد تاثیر بیهوشی عمومی و بیحسی نخاعی بر آپگار نوزادان در مطالعات مختلف اختلاف نظر وجود دارد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر بیهوشی عمومی و بیحسی نخاعی بر آپگار نوزادان متولد شده تحت سزارین در بیمارستانهای شبیهخوانی و شهید بهشتی کاشان در سال 1381 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفت. خانمهای حامله کاندید سزارین انتخابی به صورت تصادفی در دو گروه تقسیمبندی شدند. 91 مادر در گروه با بیهوشی عمومی و 92 مادر در گروه بیحسی نخاعی قرار گرفتند. بیهوشی عمومی به وسیله نسدونال mg/kg5 و ساکسینیل کولین mg/kg5/1 و بیحسی نخاعی با ml2 لیدوکائین 5 درصد انجام گردید. سن مادر، علت سزارین، فواصل زمانی بین شروع عمل تا برش رحم و برش رحم تا خروج نوزاد و آپگار دقایق یک و پنج بررسی شد و تاثیر نوع بیهوشی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه بیهوشی عمومی 7 نفر و در گروه بیحسی نخاعی 2 مورد از مطالعه خارج شدند. تحقیق روی 174 نفر شامل 84 نفر در گروه بیهوشی عمومی و 90 نفر در گروه بیحسی نخاعی انجام گرفت. دو گروه از لحاظ سن مادر، علت سزارین، فواصل زمانی بین شروع عمل تا برش رحم و برش رحم تا خروج نوزاد و آپگار دقیقه پنجم مشابه بودند (N.S). آپگار دقیقه اول در گروه با بیهوشی عمومی 2/1±6/8 و در گروه بی حسی عمومی 12/1±1/9 بود (01/0P<).
    نتیجه گیری
    تاثیر بی حسی نخاعی بر آپگار دقیقه اول نوزادان کمتر از بیهوشی عمومی می باشد. توصیه می شود تحقیقات دیگری جهت مطالعه تاثیر بی حسی اپیدورال در مقایسه با بیحسی اسپانیال و بیهوشی عمومی بر آپگار نوزادان انجام شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی عمومی، بیحسی نخاعی، آپگار
  • زهرا سپهر منش، حسین سرمست، سید فخرالدین صدر، شکوه سربلوکی صفحه 69
    سابقه وهدف
    باتوجه به شیوع بالای افسردگی در مبتلایان بیماری های داخلی مزمن به ویژه دیابتی ها و نبود آمار دقیق از این شیوع و شدت آن و به منظور بررسی، این تحقیق روی بیماران دیابتی مراجعهکننده به بیمارستان اخوان کاشان در سال 81-1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر با روش توصیفی بر روی 300بیمار دیابتی زن و مرد صورت پذیرفت. این افراد از بین کلیه مراجعین دیابتی به واحد دیابت به طریق تصادفی ساده انتخاب شدند. خصوصیات فردی نمونه ها شامل سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، سابقه خانوادگی افسردگی، نوع دیابت (وابسته یا غیروابسته به انسولین)، عوارض دیررس دیابت (قلبی و عروقی، چشمی، کلیوی، نوروپاتی محیطی یا زخم پا)، کنترل بودن یا نبودن قند خون، میزان چربی خون، میزان فشار خون، سوء مصرف مواد و طول مدت ابتلا به دیابت ثبت گردید. از آزمون 21سئوالی بک برای تشخیص افسردگی استفاده شد. از افرادی که در این آزمون نمره مساوی یا بالای خط برش (نمره 16) کسب کردند به عنوان مبتلا به افسردگی قلمداد شدند و شدت آن بر اساس معیارهای تشخیصیDSM-IV محاسبه شد. شیوع و شدت افسردگی در نمونه ها تعیین شد و نقش خصوصیات فردی، بیماری های زمینهای با بروز افسردگی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین افراد مورد مطالعه 78نفر مرد و 222 نفر زن بودند. شیوع افسردگی 3/53 درصد بود. 41 درصد مردها و 7/57درصد زنها افسرده بودند (05/0P<). بیشترین افسردگی مربوط به گروه سنی بیش از 40 سال بود (0001/0P<). افسردگی در افراد بیسواد، افراد وابسته به انسولین، سابقه افسردگی، عوارض درازمدت دیابت، سابقه دیابت 20-10ساله، عدم کنترل دیابت، افراد مبتلا به چربی خون، و بیماران مبتلا به فشار خون بالا از میزان بالاتری برخوردار بود (0001/0P<). مصاحبه بالینی روانپزشکی نشان داد که 32درصد مردان دیابتی و 3/47 درصد زنان، مبتلا به افسردگی اساسی بودند. زنان بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی اساسی بودند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    افسردگی و به ویژه افسردگی اساسی در بیماران دیابتی شایع است. لذا انجام مشاوره روانپزشکی و بررسی تاثیر آن بر شیوع و شدت افسردگی در افراد دیابتی را توصیه مینماید.
    کلیدواژگان: افسردگی اساسی، دیابت شیرین، آزمون بک، اختلال انطباقی، کج خلقی، انسولین
  • صغری کریمیان، محسن ملامحمدی، غلامرضا جندقی صفحه 76
    سابقه و هدف
    از مهمترین شاخصهای بهداشتی هر جامعه میزان مرگ و میر نوزادان میباشد که یکی از علل مهم آن وزن پایین هنگام تولد است. از آنجایی که تاکنون در استان قم تحقیقی در این زمینه انجام نشده است، برای بیان این شاخص مهم بهداشتی و شناخت عوامل مرتبط با آن این مطالعه در زایشگاه های استان قم در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش مقطعی روی 1927 نوزاد متولد شده در زایشگاه های دولتی و بخشهای زایمان بیمارستان های خصوصی استان قم از طریق تکمیل پرسش نامه، مصاحبه حضوری با مادر، معاینه نوزاد توسط متخصص اطفال، بررسی پرونده نوزاد و مادر انجام شد. نوزادان با وزن کمتر از 2500 گرم در بدو تولد مورد تجزیه و تحلیل آمار قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 1927 نوزاد مورد مطالعه، 8/11 درصد دارای وزن هنگام تولد کمتر از 2500 گرم بودند. از این تعداد 47 درصد مربوط به مادران با سن کمتر از 18 سال و 10 درصد متعلق به مادران با سن بالای 35 سال بودند، 51 درصد این نوزادان دختر بودند. نوزادان رتبه های اول و دوم بارداری دارای بالاترین درصد کم وزنی بودند. بین سابقه سقط جنین مادران و تولد نوزادان کم وزن ارتباط معنی داری یافته شد. شغل و تحصیلات مادران تاثیری در تولد نوزاد کم وزن نداشت.
    نتیجه گیری
    شیوع نوزادان با وزن کم در استان قم نگران کننده است. انجام مطالعات تحلیلی برای شناخت عامل و یا عوامل مرتبط و تحقیق تجربی برای کاهش مشکل توصیه می شود.
    کلیدواژگان: نوزادان، کم وزنی، وزن بدو تولد
  • سیدعلی مسعود، غلامرضا والی صفحه 81
    سابقه و هدف
    سردردهای میگرنی یکی از مهم ترین شکایات بیماران محسوب می گردد. به طوری که 6-4 درصد مردان و 16-3 درصد زنان مبتلا به آن هستند. بررسی های به عمل آمده نشان داده است که در بیش از 50 درصد بیماران سطح سرمی منیزیوم در طی حمله کاهش می یابد و مصرف قرص های منیزیوم و تزریق وریدی سولفات منیزیوم در درمان حملات میگرن موثر بوده است. در این تحقیق سطح منیزیوم سرم در حملات میگرن و در بین حملات اندازه گیری می شود تا بتوان بر اساس آن اقدامات مقتضی و پیگیری های لازم را برای بیماران انجام داد.
    مواد روش ها
    این بررسی به صورت تحلیلی و از نوع مقطعی در مبتلایان به میگرن مراجعه کننده به مطب و بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. سطح سرمی منیزیوم این افراد در دو نوبت یکی در زمان سردرد میگرنی و دیگری در حالت عادی، اندازه گیری شد. پرسش نامه ای حاوی سن، جنس، استعمال سیگار، سابقه تروما و سابقه خانوادگی مثبت میگرن تهیه شد. از آزمون آماری Paired T-test برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    این مطالعه بر روی 50 بیمار مبتلا به سردرد میگرنی انجام شد. 5 مورد (10 درصد) مرد و 45 مورد (90درصد) زن بودند که بیشترین فراوانی در گروه سنی 45-30 سال با 68 درصد بود. 7 نفر (14درصد) سابقه تروما، 5 نفر (10درصد) سابقه مصرف سیگار، 44 نفر (88 درصد) سابقه استرس و 30 نفر (60 درصد) سابقه خانوادگی مثبت میگرن داشتند. 42 نفر (84 درصد) خانه دار بودند. میانگین سطح سرمی منیزیوم در زمان سردرد 7/1 و در غیر از زمان سردرد 1/2 میلیگرم در دسیلیتر بود و تفاوت معنی داری در سطح سرمی منیزیوم بین این دو حالت مشاهده شد (001/0=P). کلیه موارد فوق در محدوده نرمال بود.
    نتیجه گیری
    سطح سرمی منیزیوم در حمله حاد میگرن کاهش می یابد که این ایده میتواند راه گشایی باشد که برای پیشگیری و درمان حمله حاد میگرن از ترکیبات یا داروهای حاوی منیزیوم استفاده شود.
    کلیدواژگان: میگرن، سردرد، منیزیوم
  • حمید ابطحی، محمود صفاری، علی جورابچی، محمد رفیعی صفحه 87
    سابقه و هدف
    نوکاردیوزیس عفونت چرکی تحت حاد مزمنی است که به طور عمده ریه را گرفتار می کند ولی ممکن است سایر اندام ها نظیر پوست و سیستم عصبی مرکزی را گرفتار کند. این بیماری بیشتر در افرادی که به نحوی سیستم ایمنی آنها سرکوب شده است مشاهده می شود، ولی تحقیقات مختلف وجود آن را در افراد طبیعی نیز نشان داده است. با توجه به اهمیت عفونت های ریوی در ایران و نقش این باکتری در آن، این مطالعه روی بیماران مبتلا به عفونت ریوی در شهرستان اراک در سال 1379 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت توصیفی روی 600 بیمار مبتلا به عفونت ریوی انجام شد. در تمامی موارد رنگ آمیزی اختصاصی نمونه خلط با ذیل نلسون تغییر یافته و کشت آن در محیط پارافین آگار و تعیین گونه ها بر اساس آزمایشات بیوشیمیایی هیدرولیزتیروزین، کازئین و ژلاتین انجام پذیرفت. شیوع نوکاردیوزیس در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن با احتمال 95 درصد در جامعه برآورد شد و تاثیر فصل و خصوصیات فردی با بروز بیماری مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 600 بیمار مراجعه کننده به مراکز فوق، 26 مورد (33/4 درصد) نوکاردیا استروئید جدا شد. ارتباط معنی داری بین ابتلا به نوکاردیوز ریوی و سن، جنس و شغل و فصل دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه عفونت نوکاردیوز ریوی محدوده خاصی از نظر سنی، جنسی، شغلی و فصلی ندارد و با عنایت به این که علائم بالینی نوکاردیوز ریوی شبیه عفونت های سلی و قارچی ریوی است ولی درمان آن کاملا با عفونت های فوق متفاوت است و با توجه به مشکلات تشخیصی آن لازم است متخصصان بالینی در موارد خاص، نوکاردیوز ریوی را در نظر داشته باشند و جهت درمان آن اقدام نمایند.
  • مهرداد فرزندی پور، فاطمه رنگرز جدی، سیدغلامعباس موسوی صفحه 92
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات مدیریتی حوزه بهداشت و درمان، میزان استفاده مدیران بیمارستانها از شاخصهای آماری در تصمیمگیری هاست. افزایش روزافزون هزینه های مراقبتهای بهداشتی درمانی، بلااستفاده ماندن بخشی از ظرفیت تختهای بیمارستانی و عدم استفاده صحیح و منطقی از منابع موجود موجب کاهش کارایی بیمارستانها گردیده است، لذا با توجه به نقش مهم شاخصهای آماری در تصمیم گیری ها این پژوهش به منظور تعیین میزان استفاده مدیران از شاخصهای آماری در اداره امور بیمارستان شهر کاشان در سال 1381 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. شاخصهای آماری قابل استفاده در اداره امور بیمارستان با توجه به شرح وظایف مدیر و وجود کمیته های بیمارستانی در 5 گروه طبقهبندی شدند. سپس پرسشنامهای تنظیم و از طریق مصاحبه و با مراجعه حضوری به مدیران تکمیل گردید. چک لیستی نیز تنظیم و جهت کنترل پاسخ مدیران با مراجعه به واحد آمار و کارگزینی بیمارستان به روش مصاحبه و مشاهده تکمیل گردید. سپس با حذف موارد ضد و نقیض، داده های به دست آمده با آمار توصیفی ارایه گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان داد که در مجموع میزان استفاده مدیران از کلیه شاخصهای آماری به میزان 55 درصد بود. شاخصهای اتاق عمل و زایمان با 64 درصد بیشترین استفاده و شاخصهای میزان مرگ و میر با 47 درصد کمترین استفاده را داشتند.
    نتیجه گیری
    میزان استفاده مدیران بیمارستانها از شاخصهای آماری در اداره امور بیمارستان مناسب نیست. بدیهی است هدف نهایی از اعمال مدیریت صحیح در بیمارستان، افزایش کارآیی و بهرهوری و استفاده مناسب از منابع موجود میباشد، لذا مدیران با استفاده از شاخصهای آماری میتوانند به وضعیت موجود پی برده و با تعیین علل و عوامل تاثیرگذار، همواره در پی تغییر و اصلاح وضع موجود برآیند. به نظر میرسد استفاده از مدیران متخصص در رشته مدیریت بیمارستانی کاملا ضروری است و لازم است مکانیزمهایی جهت نظارت بر کار مدیران وضع شود و میزان کارایی و موفقیت آنها به طور مداوم تحت ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیران بیمارستانها، شاخصهای آماری، اداره بیمارستان
|
  • Mohamamd Hossein Aarabi *, Mahmoud Jalali Page 1
    Background
    Measurement of vitamin A and E is of utmost importance since they have antioxidant and protective activity that could be helpful to prevent cancer. Thus precise measurement is important. In the present study we have measured the se two vitamins using HPLC technique.
    Materials And Methods
    It was an exploratory survey. Having prepared the serum sample, 50 microliter was injected to HPLC instrument. Reversed phase chromatography with UV detector and a Super Pacpep-S column with a flow rate of 1.5ml/minute was used. Retention time, coefficient of variation, and reliability as well as the amount of recovered vitamins were determined.
    Results
    Vitamin A, retinil acetate, and vitamin E were removed from the column at minutes of 3.4, 4.7, and 11.5. the limit detection was 25ng/ml and 1 μ g/ml for vitamin A and E respectively. The recovery rate of vitamin A and E were 78.2% and 90.8%.
    Conclusion
    Reversed phase HPLC is a reliable technique to measure vitamin A and E. Further studies in order to improve this technique is highly recommended.
  • Sayed Mohsen Razavi Zadeh *, Majid Mazouchi, Masoud Eslami, Mahboub Lesan Pezeshki, Amanlou Page 8
    Background
    Sublingual captopril was shown to be effective to control hypertensive urgencies however, there exist controversies regarding the true dosage. In this study, we have compared 2 dosage (12.5 and 25 mg) of sublingual captopril to find out which is more effective.
    Materials And Methods
    In a randomized clinical trial subjects with blood pressure of 180/110 mmHg who had no finding compatible with major organ damage were distributed in 2 groups (20 patients in each one) systolic and diastolic blood pressure were determined at minutes 5, 10, 20, 30, 45, 60, 90 and 120 following the drug administration. Data analysis was achieved using chi-square and ANOVA.
    Results
    There was no significant difference regarding the age, sex, previous history of hypertension, previous history of captopril intake, and systolic and diastolic blood pressure prior to the study. In the group receiving 12.5mg captopril, the mean diastolic and systolic blood pressure dropped from 121±3 and 210±4 mmHg to 97±4 and 163±6 mmHg, respectively, after 120 minutes. For the second these figures dropped form 123±2 and 202±3 to 96±1 and 165±4 mmHg, respectively (P<0.0001). At minutes 60 and 120, 80 and 75% of the first group (Receiving 12.5mg captopril) and 80 and 90% of the second group (Receiving 25mg captopril) had diastolic blood pressure of less than 110 mmHg, (NS). There was no side effect.
    Conclusion
    Captopril has shown similar therapeutic effect in dosage of 12.5mg and 25mg.
  • Abbas Madani *, Niloufar Hajizadeh, Bahar Madani Page 16
    Background
    Nephrotic syndrome is one of the most common chronic renal diseases of childhood and for many years steroids are the first choice of treatment. Some children with nephrotic syndrome are steroid-dependant and some relapse frequently. Levamisole helps to maintain remission in some cases of steroid-dependant children.
    Materials And Methods
    During this case series study, 41 children with the diagnosis of nephrotic syndrome who had referred to Children Medical Center during a 15-year period (1986-2001) were included. Levamisole was administered according to the standard protocol and its effect on number of relapses, steroid usage, remission, and also its side-effects were all determined.
    Results
    The study population included 28 boys and 13 girls. The mean number of relapses before levamisole was 2.48 relapse per year per patient, however, one year following levamisole administration it was significantly dropped to 0.78 (p=0.008). 19 patients remained in remission after cessation of levamisole course. We have found no drug side effects.
    Conclusion
    Levamisole has a positive effect on nephrotic syndrome. It is a safe drug that could be prescribed for affected patients.
  • Davarkhah Rabbani *, Ali Reza Mesdaghinia, Simin Naseri, Kazem Naddafi Page 21
    Background
    The nutrition role of phosporous to macroscopic and microscopic plants is well known. Discharge a source of phosphorous to surface water sources ultimately results in eutrophication. The present study was conducted to determine the effect of electrochemical process on phosphorous removal from activated sludge effluent. Samples were collected from wastewater treatment plant effluent of Kashan University of Medical Science Campus.
    Materials And Methods
    The study was carried out as a bench scale experimental type using batch system and the effects of electrical current, type of electrodes, reaction time and initial characteristics of samples (temperature, pH, and electro conductivity) were investigated. Ineach run, 1500ml secondary effluent was placed in an electrolytic cell equipped with magnetic stirrer. The anode and cathode was each made of 4 pieces of still (or aluminium) 1.5cm apart, which both were submerged in the sample. The total effective area of used electrodes was 336cm2 and the input power was controlled by an ammeter and voltmeter. Reduction of total phosphorous to less than 1mg/L-P (as standard) was considered as the desired removal.
    Results
    The results showed that by increment in direct current and reaction time the phosphorous removal efficiency will increased and the still electrodes are slightly more efficient than aluminum ones. Adjustment of temperature, pH and electroconductivity of samples, each in a special range, improve s the efficacy. To obtain best results the required electrical current density and reaction time are recommended to be in the range of 1.78-3.57 mamp/cm2 and 10-30 minutes, respectively.
    Conclusion
    Electrochemical process by using steel electrode can successfully remove total phosphorous that is remained in activated sludge effluent, of course, there is no need to adjust temperature, pH, and electro conductivity.
  • Hossein Mahmoudi * Page 30
    Background
    Urinary stones are quite frequent problems of urinary system that encompass different metabolic disorders. The present study was conducted on patients referring to Naghavi hospital in Kashan during 2000-2001 with urinary stone to find out their different metabolic disorders.
    Materials And Methods
    For this descriptive study, all candidates aged 15 or more were included. Urinary stones were diagnosed using sonography and /or IVP. Meanwhile, the level of Ca, uric acid, creatinine, Na, K, 24-hour urine analysis, and patients’ demographic characteristics were detemined.
    Results
    The study population included 55 males and 24 females. The most common disorders were oliguria (78.4%), hypercalciuria (27.8%), hyperuricosuria (11.3%), hyperuricemia (8.8%, and hypercalcemia (2.5%).
    Conclusion
    Oliguria is by far the most common problem that occur due to excessive heat, excessive sweating, and loss of liquid intake. Necessary educative programs can be helpful.
  • Zohre Tabasi *, Fakhrosadat Mir Hosseini, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Leila Ghafouri Page 35
    Background
    Transmission of hepatitis B can occur through different routes. Transmission through umbilical vein occurs in 10%, however, HBV is mainly transmitted during the delivery and the early months. In adults HBV infection tend to be chronic in 10%, however, in infants it would tend towards chronicity in 98% of the cases. The present study was conducted in gynecologic clinics in Kashan to determine the prevalence of HBsAg in parturients referring to these clinics.
    Materials And Methods
    During this cross-sectional study 2000 parturients referred consecutively. ELISA was used to determine the HBsAg. Meanwhile, risk factors such as age, sex, family history of hepatitis B, previous history of surgery, etc were evaluated.
    Results
    HBsAg was revealed to be positive in 7 cases (0.35%). There was a significant association between the family history of hepatitis B and level of education with HBsAg positivity.
    Conclusion
    Although our findings revealed a relatively low prevalence of HBsAg, the necessity of a screening test does still exist.
  • Forouzan Absalan *, Masoure Movaheddin, Sayed Javad Moula Page 42
    Background
    With respect to the importance of embryonic growth and development and controversies regarding the effects of TNF-α in this regard, the present study was conducted to determine the role of TNF-α on mouse morulae growth and development following adding TNF-α with dosages of 0.5, 5, and 50ng/ml.
    Materials And Methods
    The mouse morulae were obtained from superovulated NMRI mice following 78-80hours of hCG injection. They were distributed in 4 groups: control (without TNF-α), EXP-1 (TNF-α with the concentration of 0.5ng/ml), EXP-2 (TNF-α with the concentration of 5ng/ml), and EXP-3 (TNF-α with the concentration of 50ng/ml). Then, they were studied for 96 hours. Finally the role of TNF-α on different developmental phase was analyzed.
    Results
    Results have revealed that following 96 culturing, 72.5% of control embryos hatched or were hatching. This rate for the EXP-1-3 was 44.6, 58, and 28.7%, respectively. Each group has shown a significant difference with the control group. Degeneration rate of the EXP-3 was higher than others (33.3%).
    Conclusion
    Inclusion of TNF-α on culture medium of mouse morulae can reduce the developmental rate to hatching and hatched blastocytes. This result is more obvious when TNF-α is used with the concentration of 5ng/ml.
  • Ali Reza Jalali *, Shahrokh Izadi, Hamid Abdoli Page 51
    Background
    With respect to the importance of chemical control of malaria, the present study was conducted in order to evaluate the pirimiphos-methyl as a larvicide. In this respect, its stability, activity, and the interval between two treatments with pirimiphos-methyl were evaluated. This study was performed in artificial and natural breeding place at two villages in Kazeroon area.
    Materials And Methods
    It was an experimental study. Having prepared the artificial breeding places, they were sprayed by concentrations of 12.5, 20, 25, 40, 50, and 80 gr/ha. Meanwhile, temphos, reldan and pirimiphos-methyl were compared in concentrations of 25, 22.5, and 25gr/ha, respectively. Bioassay test was used to evaluate the poison stability.
    Results
    The recorded mortality rate for Anopheles larvae were 91.7, 99.7, 100, 100, 100, and 100%, respectively. Results have revealed there was a significant statistically difference between the concentrations of 12.5 and 20gr/ha of pirimiphos-methyl, however, this difference did not reach the statistical significant between concentrations of 20gr/ha and higher. Reldan has shown a great larvicide activity.
    Conclusion
    Temphos is quite safe but expensive, thus can not be widely used. On the other hand, Reldan is not biologically safe. Pirimiphos-methyl is a versatile, easy-to-handle, broad-spectrum insecticide of low toxicity to mammals. Further studies are needed to determine the rate of degradation of pirimiphos-methyl in natural breeding sites.
  • Abbas Doroudgar *, Zohre Tashakkor Page 57
    Background
    With respect to the importance of prevention on disease process and also bear in mind the fact of leshmaniasis as an endemic disease in Kashan, teachers education could play an utmost role in the process of disease control. Thus their knowledge towards the leshmaniasis should be considered.
    Materials And Methods
    It was a quasi experimental study. 1300 teachers had entered the pretest, among whom, 776 have continued their cooperation and took part in post test. Their knowledge was evaluated using 16 criteria. Their knowledge was reevaluated one month late r following they have received a training pamphlet. Data analysis was performed using Mc Nemar test. Meanwhile, the association between age, sex, marital status, level of education, etc with knowledge was evaluated.
    Results
    Of 776 teachers, 462 were primary school and 314 were guidance school teachers. The level of knowledge was increased from 77.8% to 86.9%. This increment was statistically significant on all criteria. The least knowledge was towards the etiology of leshmaniasis (30.2%), however, following the training material this knowledge was improved to 61.9%.
    Conclusion
    Training materials can be helpful to promote teachers knowledge. Similar activities are highly recommended.
  • Zahra Farghani *, Mohamamd Reza Fazel, Rahmatollah Salehian, Ali Reza Ebrahim Soltani Page 64
    Background
    There are controversies regarding the effects of spinal and general anesthesia on newborns’ apgar score, thus the present study was conducted on newborns delivered through a cesarean section to determine the effects of each type of anesthesia on apgar score.
    Materials And Methods
    It was a clinical trial. Parturients candidated for elective cesarean section were randomly divided in two groups. 91 parturients undertook general anesthesia and 92 spinal anesthesia. General anesthesia was performed using nesdonal (5mg/kg) and succynil choline (1.5mg/kg) and the spinal anesthesia was achieved by 2 ml of lidocaine 5%. Maternal age, the time interval between the start of operation and uterine incision, uterine incision and newborn delivery, as well apgar score of the 1st and 5th minutes were recorded.
    Results
    Totally, 84 subjects in the general anesthesia and 90 in the spinal anesthesia group were studied. There was no significant difference between maternal age, the time interval between the start of operation and uterine incision, uterine incision and newborn delivery and the apgar score of the 5th minute (NS). Apgar score of the first minute was 8.6±1.2 and 9.1±1.1 in the general and spinal anesthesia group, respectively (p<0.01).
    Conclusion
    Spinal anesthesia has slighter effect on first minute apgar score than the general anesthesia. Further studies regarding the effects of the epidural anesthesia are strongly suggested.
  • Zahra Sepehrmanesh *, Hossein Sarmast, Sayed Fakhroddin Sadr, Shokouh Sarbolouki Page 69
    Background
    Depression is quite a common finding in patients suffering from chronic illness specially diabetics. The present study was carried out on diabetics referring to Akhavan hospital in Kashan to determine the prevalence of depression.
    Materials And Methods
    300 randomly selected diabetics entered this descriptive study. Initial data including sex, age, level of education, marital status, depression in family, type of diabetes, late complications of diabetes, blood sugar to be under control or not, level of triglyceride and cholesterol, blood pressure, and duration of diabetes were all recorded. Beck test was used to determine the depression and the score of 16 was set as the cut off point. The prevalence and severity of depression was determined and its related factors were analysed.
    Results
    The study population included 78 males and 222 females. Depression was observed in 53.3% of males and 57.7% of females (p<0.05). Depression was more common among individual aged more than 40 years (p<0.0001). Meanwhile, the prevalence of depression was significantly higher among the following subjects: illiterates, with insulin-dependant diabetes, with positive family history of depression, with late complications of diabetes, insulin that was not under control, hypertriglycemics, and hypertensive subjects (p<0.0001). During the interview it was revealed that 32% of male diabetics and 47.3% of female diabetics had major depression.
    Conclusion
    Depression, especially major depression is a common problem of diabetics. Psychological consultation is strongly suggested for at least diabetics with longer period of disease
  • Soghra Karimian *, Mohsen Mollamohammadi, Gholam Reza Jandaghi Page 76
    Background
    Infant mortality rate is one of the most important health index in societies for which low birth weight plays the most important role. The present study was carried out in Qom province to determine this index and its related factors.
    Materials And Methods
    For this cross sectional study 1927 newborns were selected from different private and public delivery units. A questionnaire was completed and infant’s mothers were interviewed and pediatricians examined Infants. Finally, those LBW newborns were entered for analysis.
    Results
    Of 1927 newborns, 11.8% weighed under 2500 grams, of these 47% had mothers aged less than 18 years and 10% had mothers aged more than 35 years. 51% of these infants were female. There was a significant correlation between previous history of abortion and LBW infant delivery, however, we could not find any association between maternal occupation and level of education with LBW infants.
    Conclusion
    The high prevalence of LBW infants in Qom province is noticeable. Further studies are strongly recommended.
  • Sayed Ali Masoud *, Gholam Reza Vali Page 81
    Background
    Migraine headache is one the mostimportant complaint, of patients. complaint. Totally, 4-6% of males and 3-16% of females complain of migraine. Prior investigators have shown that the magnesium level decrease during the migraine attack, thus administration of magnesium-containing tablets could of great help. Meanwhile, magnesium sulphate if administered intravenously may cease the attack. The present study aimed to evaluate the level of magnesium during the migraine attack.
    Materials And Methods
    For this cross sectional study, subjects complaining of migraine were selected. The magnesium level was determined during the attack and during the remission phase. Initial data including age, sex, smoking habit, history of trauma, and positive family history of migraine were all recorded. Paired t-test was used for data analysis.
    Results
    The study population included 45 females and 5 males, the most age frequency wasin 30-45 years with 68%. Previous history of trauma, smoking, stress, and family history of migraine headache were positive in 14, 10, 88, and 30%, respectively. The mean level of magnesium was 1.7 and 2.1 during the attack and remission phase, respectively (p=0.001).
    Conclusion
    Magnesium level does decrease during the attack phase. This could open new approach in therapeutic approach.
  • Hamid Abtahi *, Mahmoud Saffari, Ali Jourabchi, Mohammad Rafiei Page 87
    Background
    Nocardiosis is a chronic sub acute suppurative infection that mainly affects lungs, however, other organs such as skin or central nervous system may also be involved. This is usually occurred in patients who have suppressed immune system. The present study was conducted on patients residing in Arak who have suffered from pulmonary infection.
    Materials And Methods
    For this descriptive study 600 subjects with pulmonary infection were included. Sputum was stained using modified Ziehl-Neelson technique in the paraffin agar medium. Specimens were determined using biochemical tests including gelatin, casein, and thyrosin hydrolysis. Finally, the prevalence of nocardiosis and its related factors were determined.
    Results
    Of 600 patients, 26 (4.33%) were revealed to have nocardia asteroides. There was no significant association between pulmonary nocardiosis and sex, age, occupation, and season.
    Conclusion
    Since the clinical features of pulmonary nocardiosis are similar to TB and other fungal infections of the lungs, despite different therapeutic approaches, clinical practitioners should be considered this infection and try to treat it.
  • Mehrdad Farzandipour *, Fateme Rangraz Jeddi, Mousavi Page 92
    Background
    Employing statistics and the extend of this employment is a common problem in hospital management. The excessive amount of health care expenses, unemployment of hospital capacity, and mismanagement of available facilities have made our hospital less effective. Regarding the utmost importance of statistics in making decision in hospitals, the present study was conducted to determine how often managers employ the statistics for hospital management in Kashan city in 2002.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Statistical indices were categorized in 5 groups according to the manager’s duty in the hospital. Then the managers were asked to fulfill the questionnaire. Meanwhile, a checklist was prepares to control the managers’ responses.
    Results
    Totally, 55% of all statistical indices were used by managers. Delivery room- and operation room-related indices were used more (64%), however, mortality rate indices were used less (47%).
    Conclusion
    Managers do not frequently used statistical indices. Needless to say, proper management is associated with higher efficacy and better implication of hospital’s facilities. It seems as if employment of expert managers is necessary and controlling systems should be applied to evaluate their activity and performance.