بررسی تاثیر افشرده گیاهی درمنه در مبتلایان به آسم

چکیده:
سابقه و هدف
طب گیاهی از دیرباز در درمان بیماری ها مطرح بوده است و در این زمینه تجربه هزاران ساله طب سنتی چین و ایران در دست است، اما اکثر این تجربه ها دارای پشتوانه علمی نمی باشد. لذا مستدل کردن اثر این داروهای گیاهی طی مطالعات مدون و علمی به شدت احساس می گردد. در این تحقیق برآن شدیم تا اثر افشرده گیاهی درمنه را در بیماران آسمی به عنوان یک داروی برونکودیلاتور ارزیابی نماییم. هدف از مطالعه این است که تغییرات اسپیرومتریک در بیماران آسمی در اثر استفاده از بخور این دارو و داروهای آن تعیین و ارزیابی گردد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به روش کارآزمایی بالینی و به صورت دوسوکور انجام شد. نمونه ها پس از تشخیص به طور تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. تمامی بیماران قبل از مداخله اسپیرومتری شده و مقادیر FEV1 و FEV1/FVC ثبت گردید و هر یک از این دو گروه به مدت 15 دقیقه تحت بخور دارو درمنه ساخت شرکت باریج اسانس و دارونما قرار گرفتند. پس از اتمام بخور اسپیرومتری مجدد به عمل آمد و افرادی که حداقل 10% پیشرفت در مقادیر بالا داشتند، بررسی و مقایسه آماری شدند.
یافته ها
دامنه سنی بیماران 50-17 سال بود و از نظر ترکیب سنی و جنسی تفاوت معنی داری نداشتند. مدت زمان متوسط بیماری 8.3 سال بود. از نظر علایم بالینی بیماران دو گروه با هم مشابه بودند و یا اختلاف آن ها به لحاظ آماری معنی دار نبود. شاخص FEV1 در 45% بیماران گروه دارو و 15% بیماران گروه دارونما (P<0.1) و شاخص FEV1/FVC در 50% بیماران گروه دارو و 50% بیماران گروه دارونما به میزان بیش از 10% افزایش یافت (N.S).
نتیجه گیری
در گروه دارو شاخص ها بهبودی بیشتری از گروه دارونما داشت ولی نسبت های پاسخ به درمان در هر دو گروه یکسان بود. مطالعه مشابه در جمعیت بیشتری از بیماران توصیه می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p483635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!