بررسی خصوصیات پیکرسنجی و پیشینه ورزشی دانشجویان شرکت کننده در المپیادهای ورزشی

چکیده:
سابقه و هدف
بررسی خصوصیات پیکرسنجی و ساختار بدنی ورزشکاران از پژوهش های رایج در علوم ورزشی و طب ورزشی محسوب می گردد. این مطالعه به منظور تعیین خصوصیات پیکرسنجی دانشجویان دختر و پسر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کننده در المپیاد ورزشی انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی روی کلیه ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزشی انجام گرفت. قد، وزن، اندازه دور کمر و دور باسن و نیز اطلاعات مربوط به پیشینه ورزشی دانشجویان با مراجعه به محل برگزاری مسابقات در پرسش نامه ای ثبت شدند. اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی ارائه شد.
یافته ها
3700 دانشجوی ورزشکار در این مطالعه شرکت نمودند که از این تعداد 42.2% مونث و 57.8% مذکر بودند. میانگین قد دانشجویان پسر 177.86 سانتیمتر و دانشجویان دختر 162.24 سانتیمتر بود. متوسط وزن دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 71.63 و 56.51 کیلوگرم محاسبه گردید. شاخص توده بدنی (BMI) دانشجویان پسر 22.61 و دانشجویان دختر 21.46 کیلومتر بر مترمربع بود. ورزشکاران والیبال بیشترین فراوانی (13.5%)، BMI بالای 25 را داشتند. در حالی که در کاراته و ژیمناستیک هیچ یک BMI بالای 25 نداشتند. 30.6 درصد از دانشجویان پسر ورزش اختصاصی خود را در دانشگاه، 31.1% در باشگاه های ورزشی، 27.2% در دبیرستان و 10.6% در اماکن دیگر آموخته بودند. ده درصد از دانشجویان دختر ورزش اختصاصی خود را در دانشگاه، 19.4% در باشگاه های ورزشی، 44.2% در دبیرستان و 26% در اماکن دیگر آموخته بودند. متوسط سابقه فعالیت ورزشی پسران 8.2 سال و دختران 5.48 سال بود.
نتیجه گیری
اکثریت دانشجویان رشته های مختلف ورزشی در محدوده طبیعی BMI و نسبت دور کمر به دور باسن بودند. با توجه به میزان خصوصیات پیکرسنجی دانشجویان می توان اقدام به تهیه لباس های ورزشی در اندازه مناسب نمود. برنامه های تمرین و انتخاب دانشجویان ورزشکار را نیز می توان با توجه به شاخص های محاسبه شده طراحی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p483636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!