مروری بر پریتونیت سلی در دو مرکز دانشگاهی تهران طی 40 سال اخیر

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت اپیدمیولوژی تظاهرات بالینی و پاراکلینیکی پریتونیت سلی و به منظور مروری بر وضعیت آن، این تحقیق به منظور بررسی جنبه های بالینی و پاراکلینیکی پریتونیت سلی در ایران؛ بر روی مراجعه کنندگان به دو مرکز دانشگاهی شهر تهران در طی سال های 80-1338 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش مطالعه داده های درجه ورودی کلیه بیمارانی که تشخیص قطعی پریتونیت سلی آن ها با آسیب شناسی، آزمایش مستقیم یا کشت تایید شده بود انجام گرفت. خصوصیات فردی و بیماری بیماران، تشخیص و درمان آن ها تعیین و با استفاده از آمار توصیفی ارائه گردید.
یافته ها
طی دوره مورد بررسی، تعداد 186 بیمار (35 مرد و 148 زن) در سنین 14.24±29.5 وجود داشت. بیماری در زنان 4.2 برابر بیشتر از مردان بود. شایع ترین علایم بالینی به ترتیب، اتساع شکمی (78%)، کاهش وزن (75%)، تب (73%)، درد شکمی (62%) و توده شکمی (40%) بود. در 43% از بیماران شواهدی از سل ریوی دیده می شد. هشتاد و شش درصد از بیماران تست توبرکولین مثبت داشتند (PPD>10mm). متوسط ESR ساعت اول بیماران 67.7 و 23% از بیماران ESR بیش از 100 داشتند. آسیت اگزوداتیو با برتری لنفوسیتی در 95% بیماران دیده شد. از 100 بیماری که تحت لاپاراسکوپی قرار گرفتند، 85% بافت شناسی مثبت از نظر سل پریتوان داشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد در تمام بیماران جوانی (بخصوص خانم ها) که با مجموعه علایم درد، توده شکمی، تب، کاهش وزن و تست توبرکولین مثبت مراجعه می کنند باید تشخیص پریتونیت سلی را در نظر داشت. تشخیص قطعی بیماران توسط لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی داده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p483643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!