مقایسه دو رژیم OBAT و OBAM در مبتلایان به هلیکوباکترپیلوری

چکیده:
سابقه و هدف
باتوجه به شیوع وسیع میکروب هیلکوباکترپیلوری و گزارشات مختلف و تاثیر رژیم دارویی جهت تاثیر احتمالی آویشن بر آلودگی آن و به منظور مقایسه رژیم های درمانی امپرازول، بیسموت سابسیترات، آموکسی سیلین، مترونیدازول با رژیم امپرازول، بیسموت سابسیترات، آموکسی سیلین، آویشن درمبتلایان به هیلیکوباکتر این تحقیق در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سالهای 81-1380 انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی 60بیمار که دارای علائم دیس پپسی بودند تحت ازوفاگو گاسترودنوسکوپی (EGD) و بیوپسی آنتر قرار گرفتند که همه آنها از نظر H.P مثبت بودند. این بیماران به روش تصادفی دوسوکور به مدت دو هفته تحت دو رژیم درمانی، OBAT و OBAM قرار گرفتند. سه ماه بعد از اتمام درمان مجددا EGD به عمل آمد.
یافته ها
48بیمار شامل 25مورد در گروه OBAM و 23نفر درگروه OBAT. میزان درمان H.P، در گروه OBAM برابر 16درصد و در گروه OBAT برابر 4/17درصد بود(N.S).
بهبودی علائم دیس پپسی و در میزان بهبودی گاستریت مزمن مشاهده نگردید. همچنین ارتباط معنی داری بین مصرف سیگار درحین درمان گروه های درمانی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
دو رژیم درمانی نتیجه مشابه دارند. با توجه به شیوع بالای مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکها به خصوص در کشورهای جهان سوم، احتمالا که برای ریشه کنی H.P ابتدا تست حساسیت آنتی بیوتیکی (آنتی بیوگرام) به عمل آید و سپس از آنتی بیوتیکهای موثر برH.P استفاده شود که انجام تحقیق در این مورد را توصیه مینماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p483644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!