مقایسه روش اسپاچولا با سیتوبرس اسپاچولا در تهیه نمونه اسمیر دهانه رحم

چکیده:
سابقه و هدف
از آنجایی که سرطان دهانه رحم شایع ترین سرطان اختصاصی دستگاه تناسلی زنان در ایران است و پیشگیری از این بیماری با انجام صحیح پاپ اسمیر امکان پذیر است، این تحقیق به منظور تعیین کفایت دو وسیله سیتوبرس اسپاچولا و اسپاچولا در تهیه اسمیر دهانه رحم در بیمارستان شهید اکبرآبادی و در سال 1375 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی بر روی 262 نفر و در دو گروه به تعداد مساوی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی بود و از هر یک از دو وسیله، سیتوبرس اسپاچولا و اسپاچولا، به طور تصادفی برای نمونه گیری استفاده شد و اسمیرها مورد ارزیابی میکروسکوپی قرار گرفتند و این دو روش از نظر تعداد سلول اندوسرویکس کمتر یا بیشتر از 25، بروز خونریزی، بروز درد و ناراحتی، مقایسه شدند از آزمون آماری t و کای دو برای تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافته ها
دو گروه از نظر سن، سن ازدواج، تعداد زایمان های قبلی، نوع روش پیشگیری از بارداری و نوع عمل انجام شده بر روی دهانه رحم اختلاف معنی داری نداشتند. در این پژوهش اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه از نظر چگونگی مشاهده سلول های کانال داخلی دهانه رحم به تعداد مساوی یا بیشتر از 25 سلول مشاهده نگردید. تمامی اسمیرهای دو گروه حاوی سلول های مخاط سنگفرشی دهانه رحم بودند. از لحاظ خون فراوانی که منجر به ابهام کلی یا نسبی تشخیصی گردد در گروه اسپاچولا بیشتر بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل به این منظور است که در روش اسپاچولا میزان خونریزی افزایش می یابد. با توجه به این نکته و نیز تشابه نتایج سایر روش ها، به نظر می رسد که اسمیر دهانه رحم با اسپاچولا صدمات بیشتری به دهانه رحم ایجاد خواهد کرد و خونریزی ایجاد شده دقت اسمیر را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p483645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!