فراوانی مول هیداتیفرم در نمونه های ارسالی به آزمایشگاه های پاتولوژی کاشان در سال 78-1371

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت مول هیداتیفرم و شیوع بیشتر آن در کشورهای آسیایی در مقایسه با اروپا و آمریکا و نیز عدم اطلاع از شیوع بیماری در منطقه، این مطالعه به منظور تعیین فراوانی مول هیداتیفرم در نمونه های ارسالی به آزمایشگاه های پاتولوژی کاشان از 1/7/1371 لغایت 31/6/1378 انجام گرفت.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش توصیفی و نمونه گیری از اطلاعات موجود (Existing data) انجام گرفت. به این ترتیب که تمام بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی و زایشگاه دکتر شبیه خوانی که تشخیص مول هیداتیفرم برای آنها در یکی از آزمایشگاه های پاتولوژی کاشان طی مدت مذکور تائید شده بود مشخص شدند و با مراجعه به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان اطلاعات وارد پرسش نامه شد.
یافته ها
در طی مدت فوق 85مورد مول هیداتیفرم شامل 67مورد مول کامل و 18 مورد مول ناقص دیده شد. بیشترین فراوانی برحسب سن مربوط به بیماران با سن مساوی یا کمتر از 20سال (3/53درصد) بود. مجددا در بالای 45سال یک افزایش (4/10درصد) در مورد مول کامل مشاهده شد. 7/40درصد بیماران ضمن اولین بارداری به مول هیداتیفرم مبتلا شده بودند که با افزایش تعداد دفعات بارداری میزان مول کاهش و مجددا مول کامل در بارداری 6و7 افزایش نشان داد. 6/8درصد بیماران سابقه حداقل یک بار سقط داشتند و در یک مورد (2/1درصد) سابقه حاملگی مولار وجود داشت. 79درصد بیماران شهرنشین و بقیه روستایی بودند. 11درصد بیماران متولد افغانستان و بقیه ایرانی بودند. شکایت اولیه در 8/82درصد بیماران خونریزی واژینال بود. در 3/9درصد بیماران هنگام مراجعه، میزان هموگلوبین کمتر از 10گرم در دسی لیتر بود. گروه خون 5/39درصد بیماران از نوع Oبود. سونوگرافی در 4/78درصد موارد تشخیص حاملگی مولار را مطرح نموده بود. براساس گزارش سونوگرافی در 18درصد بیماران کیست های تکالوتئینی تخمدان وجود داشت که مربوط به مبتلایان به مول کامل بود.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به فراوانی بیشتر مول در سنین کمتر از 20 و بیشتر از 45سال، افراد فوق باید تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند و با توجه به اینکه شایعترین شکایت بیماران خونریزی واژینال است این علامت به خصوص در افراد پرخطر باید به دقت بررسی و پیگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p483660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!