بررسی میزان رشد تا دو سالگی کودکان مناطق روستایی شهر بابل

چکیده:
سابقه و هدف
ارزیابی پایش رشد کودکان یکی از منابع مهم اطلاعاتی در تشخیص اختلال رشد و شروع سوء تغذیه در کودکان است. هدف از این مطالعه تعیین روند رشد کودکان صفر تا 2 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی روستایی شهرستان بابل در سال 1377 و مقایسه آن با منحنی استاندارد NCHS است.
مواد و روش ها
تحقیق به روش existing data در سیستم پایش رشد کودکان تحت پوشش خانه های بهداشت شهرستان بابل انجام گرفته است. نمونه گیری به روش خوشه ایبود 429 کودک از میان متولدین 1373 تا 1375 با حداقل سن 2 سال از طریق دفتر ثبت موالید انتخاب شدند. صدکهای قد و وزن برحسب سن و جنس محاسبه گردیده و با استاندارد NCHS مقایسه شده است.
یافته ها
در یک ماهگی وزن 5/67% کودکان بین صدک پنجاهم تا نودوهفتم استاندارد بود، ولی با افزایش سن این رقم کاهش یافته است، به طوریکه در 6 ماهگی 2/45%، در 12 ماهگی 6/42% و در 24 ماهگی 2/44% کودکان وزنشان بین صدک پنجاهم و نود و هفتم استاندارد بوده است. رشد دختران 5 تا 20 درصد کمتر از پسران است. با افزایش سن، کودکانی که وزن آنها بالای صدک پنجاهم استاندارد بود به پایین تر از صدک پنجاهم استاندارد افت کرد. نتایج نشان می دهد صدک پنجاهم وزن پسران تا 12 ماهگی و دختران تا 6 ماهگی بالاتر از صدک مشابه در nchs است حال آنکه در سنین بعد (تا 2 سالگی) زیر صدک پنجاهم استاندارد قرار می گیرد. همچنین اختلال در رشد قدی در سنین پایین تر (3-1 ماهگی) آغاز می شود بطوریکه در یک ماهگی صدک پنجاهم قد نزدیک به استاندارد است ولی از 3 ماهگی به بعد از صدک پنجاهم nchs انحراف پیدا می کند. بطور کلی در صدکهای وزن و قد کودکان جامعه پژوهش در مقایسه با صدکهای nchs اختلاف معنی داری مشاهده گردیده است (5% p<). نتیجه گیری و توصیه ها: قضاوت در مورد رشد شیرخوران ایرانی با استفاده از استانداردهای غیر ایرانی صحیح نمی باشد. بنابراین تهیه منحنی های رشد کشوری در ایران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p483671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!