سرو اپید میولوژی هپاتیت B و C در اهداء کنندگان خون شهرستان کاشان سال 1380-1375

چکیده:
سابقه و هدف
ویروسهای هپاتیت B و C از مهمترین عوامل ایجادکننده هپاتیت ویرال هستند که به دلیل ایجاد که باعث بیماری مزمن کبد و سیروزیس و عوارض شناخته شده آن و عدم اطلاع از وضعیت بیماری در منطقه این مطالعه بر روی اهداءکنندگان خون شهرستان از سال 80-1375 انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش توصیفی بر روی کلیه افرادی که جهت اهداء خون به مرکز انتقال خون کاشان مراجعه کرده اند انجام شد. پس از ثبت مشخصات فردی این افراد توسط پزشک مرکز مورد معاینه قرار گرفته و در صورت توانایی اهداء خون به واحد خون گیری معرفی و در کلیه افراد پس از خون گیری و قبل از درآوردن سوزن از رگ 7 سی سی خون جهت آزمایشات لازم از جمله HBSAg و HCVAb گرفته و به روش Elisa و با کیتهای بهرینگ ساخت کشور آلمان مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
طی مدت مورد بررسی از 43731 نفر اهداء کننده خون 273 نفر (6/0 درصد) HBSAg مثبت داشتند که میزان شیوع در طول این مدت تقریبا از 82/0 تا 49/0 کاهش نشان می دهد و در 477 نفر (1/1 درصد) AntiHCV مثبت بود که طی سالهای مورد بررسی شیوع آن از 38/0 تا 71/1 درصد افزایش داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع هپاتیت C و روند رو به افزایش آن با این بیماری یک مشکل بهداشتی مهم برای منطقه محسوب می شود و انجام یک تحقیق تحلیلی در مورد آن توصیه می شود. هپاتیت B در سالهای اخیر به علت کنترل مناسب فرآورده های خونی و واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی کاهش یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p483675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!