بررسی رابطه شاخص های اقتصادی خانواده و سوء تغذیه کودکان

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن در گروه آسیب پذیر اطفال زیر 5 سال و به منظور تعیین شیوع و رابطه وضع اقتصادی خانواده با آن، این مطالعه در سال 1376 در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و سرشماری روی 1028 کودک یک تا پنج ساله که در تابستان 1376 به درمانگاه های اطفال تهران مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. دو گروه مورد و شاهد به لحاظ متغیرهای زمینه ای و مخدوش کننده همسان شده بودند. گروه مورد و شاهد در مرحله دوم طرح پس از شناسایی اطفال مبتلا به سوءتغذیه مشخص گردید. بدین ترتیب افراد مبتلا به سوءتغذیه گروه مورد و 550 کودک غیرمبتلا به سوءتغذیه که با گروه مورد همسان شده بود، به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. اطلاعات لازم از قبیل بعد خانوار، جنس و سن کودک از طریق پرسشنامه جمع آوری شده بودند پس از حذف 33 کودک مبتلا به سوء تغذیه ثانویه، شیوع و شدت سوءتغذیه توسط معیار قد، وزن به سن و مطابق طبقه بندی مک لارن ورید ارزیابی گردید..
یافته ها
در این بررسی 161 (2/16 %)کودک مبتلا به سوء تغذیه بودند که 6/46 % پسر و 4/53 % دختر بودند. 4/22 % افراد گروه مورد 7/32 % افراد گروه شاهد در خانواده های 3،4 نفری و 1/31 % افراد گروه مورد 1/23 % افراد گروه شاهد در خانواده های 7 نفری به بالا زندگی می کردند. 4/35 % مادران افراد گروه مورد و 5/28 % گروه شاهد خارج منزل شاغل بودند.بین درآمد ماهانه خانواده (0001/0p<)، بعد خانوار (0209/0p<) و سواد مادر (03/0P<) با سوء تغذیه کودکان رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به تاثیر برخی از عوامل اقتصادی در شیوع و شدت سوء تغذیه لازم است بررسی و رسیدگی به این مسئله جزء اولویت های برنامه ریزی کشوری قرار گیرد تا بدین ترتیب از عوارض و مخارج درمان سوء تغذیه کاسته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p483693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!