بررسی مصرف تنقلات کم ارزش در کودکان زیر 3 سال مناطق شهری و روستایی کشور - پاییز 1377

چکیده:
سابقه و هدف
تنقلات غذایی کم ارزش به دلیل تهی بودن از ویتامین ها، املاح و مقادیر ناچیز انرژی و پروتئین این خطر را دارند که معده کوچک کودک را پر کرده و با کم کردن اشتهای او فرصت تغذیه با غذاهای مغذی را از او بگیرند. و نظر به این که وضعیت الگوی مصرف کودکان زیر 3 سال کشور تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته بود این مطالعه درآبان ماه سال 1377 درقالب بررسی کشوری ارزیابی رشد کودکان زیر 6 سال درمناطق روستایی و شهری کشور صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق که به روش توصیفی انجام گرفت تعداد 16418 کودک زیر 3 سال شهری و روستایی برای مطالعه الگوی تغذیه، نوع و دفعات استفاده از مواد غذایی بر اساس آن چه طی هفته قبل ازپرسشگری مصرف کرده بودند با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
1/47 %کودکان شهری و 2/51 % کودکان روستایی درگروه سنی 12-6 ماهه تنقلات غذایی کم ارزش شامل انواع پفک، نوشابه های صنعتی، گازدار، آب نبات و شکلات مصرف کردند و در گروه سنی 24-12 ماه این ارقام3/90 % در شهر و 7/87 % در روستا بود. زمانی که این یافته ها با میانگین مصرف اقلام غذایی عمده مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات مقایسه می شود مشخص می گردد که گوشت و تخم مرغ 3 بار در هفته مصرف حال آنکه تنقلات غذای کم ارزش 9 بار در هفته مصرف شده اند و با افزایش گروه های سنی، میزان آن ها نیز افزایش می یابد.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به عوارض نامطلوب مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش، تحقیق برای بررسی تاثیر تقویت برنامه های آموزشی با هدف ترویج مصرف تنقلات سنتی مغذی که درفرهنگ غذایی مناطق مختلف کشور وجود داشته است باید مورد توجه قرار گیرد. بدون شک، رسالت بخش بهداشت در ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه به ویژه افزایش آگاهی والدین در زمینه تغذیه کودکان حایز اهمیت است و باید در اولویت برنامه های بهداشتی کشورقرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p483697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!