مقایسه اثرات فلوکستین، نورتریپتیلین و آمی تریپتیلین در مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر

چکیده:
سابقه و هدف
سندروم روده تحریک پذیر شایع ترین علت مراجعه به متخصصان گوارش می باشد. با توجه به شیوع IBS و گزارشات متفاوت موجود از تاثیر داروهای مختلف و جهت گیری درمان ها به سوی داروهای نوروترانسمیتری و به جهت عدم وجود داروهای اختصاصی، همچنین قیمت گزاف این داروها و به منظورتعیین تاثیر فلوکستین، نورترویپتیلین و آمی تریپتیلین این تحقیق روی مراجعه کنندگان به یک کلینیک خصوصی شهر تهران در سال 1379 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی 173 فرد مبتلا به IBS انجام گرفته است. تشخیص بیماری بر اساس معیارهای Rome گذاشته شده. بیماران برحسب مراجعه و به طور تصادفی در سه گروه درمانی قرار گرفتند و به آن ها به ترتیب فلوکستین 20 میلی گرم روزانه، آمی تریپتیلین 25 میلی گرم شب ها و نوروتریپتیلین 25 میلی گرم شب ها تجویز شد. اطلاعات بیماران قبل و بعد از درمان در یک پرسشنامه ثبت گردید و نهایتا مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق روی 173 بیمار شامل 53 بیمار در گروه یبوست، 57 بیمار در گروه اسهال و 63 بیمار در گروه درد شکم صورت گرفت. در گروه درمانی فلوکستین 50 نفر،نورتریپتیلین 69 نفر و آمی تریپتیلین 54 نفر قرار گرفتند. فلوکستین درافزایش دفعات اجابت مزاج بیماران یبوستی مؤثر است (از 56/2 بار در هفته به 12 بار در هفته) (02/0p<) ولی در کاهش دفعات اجابت مزاج بیماران اسهالی بی تاثیر است (NS). آمی تریپتیلین باعث بهبود دفعات اجابت مزاج در بیماران یبوستی (از 31/2 با در هفته به 54/6 بار) (01/0p<) و در بیماران اسهالی (26/17 بار در هفته به 79/11 بار) (01/0p<) شد. نورتریپتیلین هم در بهبود دفعات اجابت مزاج در بیماران یبوستی (از 67/2 بار در هفته به 33/6 بار) (01/0P<) و بیماران اسهالی (64/20 بار در هفته به 23/12 بار) (01/0p<) مؤثر بود. فلوکستین وTCAها به طور معنی داری در بهبود درد، نفخ وعملکرد عمومی بیماران مؤثر بودند و هیچ یک نسبت به دیگری برتری محسوسی نداشتند. در مورد عوارض دارویی، Score عوارض مربوط به آمی تریپتیلین نسبت به فلوکستین و نورتریپتیلین به طور معنی داری بیشتر بود (01/0p<) ولی درscore عوارض مربوط به نورتریپتیلین و فلوکستین تفاوت معنی داری وجود نداشت (NS).
نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که فلوکستین در مقایسه با TCAها دربیماران یبوستی مؤثرتر وکم عارضه تر می باشد. ولی در بیماران با چهره غالب اسهال، فلوکستین مؤثر نمی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p483705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!