بررسی میزان به کارگیری روش های تزریق ایمن توسط پرستاران در بخش های اورژانس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چگونگی به کارگیری احتیاط های استاندارد و رعایت اصول تزریق ایمن توسط پرستاران دارای اهمیت می باشد. این بررسی به منظور تعیین سطح به کارگیری روش های تزریق ایمن توسط پرستاران انجام شده است.
روش بررسی
این بررسی یک مطالعه توصیفی است. جمعیت مورد مطالعه گروه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 85 نفر بودند. از روش تمام شماری برای انتخاب نمونه ها استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل یک برگه مصاحبه و سه برگه مشاهده بود و از آزمون های آماری t و ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشانگر آنست که بیشترین درصد (6/70%) واحدهای مورد مطالعه مؤنث، اکثریت (60%) در گروه سنی 30– 23، 6/97% دارای مدرک تحصیلی لیسانس، 3/55% دارای سابقه کار بالینی زیر 5 سال و همچنین 80% دارای سابقه کار کمتر از 5 سال در بخش اورژانس بوده اند. 3/75% دوره بازآموزی کنترل عفونت را نگذرانده و 4/82% دارای نوبت کاری «در گردش» بودند. بیشترین درصد واحدهای مورد بررسی در نحوه به کارگیری روش های تزریق ایمن در حین آماده سازی، در حین تزریق و پس از تزریق به ترتیب 4/49%، 8/51% و 3/55% در وضعیت مطلوب قرار داشتند. همچنین بین امتیازات به دست آمده از نحوه به کارگیری روش های تزریق در حین تزریق با جنس (002/0 =p) و بین به کارگیری روش های تزریق ایمن حین آماده سازی و حین تزریق و حین آماده سازی و پس از تزریق (به ترتیب 001/0>p، 001/0=p) همبستگی معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
در مجموع نحوه به کارگیری روش های تزریق ایمن توسط واحدهای مورد مطالعه تا 50% نمونه ها مطلوب بود اما از آنجایی که تقریبا نیمی از نمونه های مورد بررسی دارای عملکرد نسبتا مطلوب و نامطلوب بوده اند انتظار می رود 100% پرستارانی که در امر تزریق دخالت دارند، روش های تزریق ایمن را به کار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p490064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!