بررسی آثار کادمیوم بر ساختار و فراساختار سلولهای پورکنژ قشر مخچه در نوزاد چهار روزه موش صحرایی (Rat)

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی آثار کادمیوم بر ساختمان و فرا ساختمان سلولهای پورکنژ قشر مخچه.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش تجربی (Experimental) روی 40 سر موش صحرایی ماده از نژاد ویستار (Wistar) صورت گرفت. نمونه ها در چهار گروه 10تایی، شامل: کنترل I، کنترل II، آزمایشی I و آزمایشی II تقسیم شدند. به دو گروه اول (گروه های کنترل I و II) نرمال سالین و به دو گروه دوم (گروه های آزمایشی I و II) 3 mg/kg کلرید کادمیوم به صورت داخل صفاقی در روزهای هشتم بارداری (زمان تکامل مخچه) و شانزدهم بارداری (زمان شروع رشد سلولهای پورکنژمخچه) به طور جداگانه تزریق شد و در نهایت در روز چهارم بعد از تولد (PN4) (زمان آرایش نهایی سلولهای پورکنژ مخچه) پس از توزین و اندازه گیری قد آنها، با کمک محلول تثبیت کننده گلوتارالدئید 2.5 درصد (از طریق بطن چپ) پرفیوژن شدند و در نهایت مراحل آمادش و پردازش بافتی روی مخچه نمونه ها با تکنیک میکروسکوپ نوری و الکترونی انجام گرفت.
یافته ها
در بررسی های کمی، تعداد سلولهای پورکنژ قشر مخچه در گروه های آزمایشی I و آزمایشی II به ترتیب نسبت به گروه های کنترل I و کنترل II (P<0.000 و P<0.005) کاهش معنی داری را نشان داد. این تغییرات در گروه آزمایشی I نسبت به گروه آزمایشی II نیز مشاهده شد (P<0.005). در بررسی های کیفی، مرگ سلولهای پورکنژ، هتروکروماتین بودن هسته و مشخص نبودن هستک قابل ملاحظه بودند. همچنین تخریب غشای میتوکندری ها و کریستاهای آنها و وجود واکوئولهای متعدد غیر طبیعی در میتو کندری ها مشاهده شد. ضمن آن که وجود تکه های جدا شده سیتوپلاسم همراه با اجزای سلولی در گروه های آزمایشی از دیگر تفاوت آنها با گروه های کنترل بود.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که مصرف کادمیوم در زمان بارداری (روزهای 8 و 16 بارداری) علاوه بر تاثیر منفی در رشد و نمو نوزادان موش صحرایی، باعث ایجاد تغییرات دژنراتیو و کاهش تعداد سلولهای پورکنژ قشر مخچه در نوزدان 4 روزه حاصل از موشهای صحرایی تحت مطالعه با کلرید کادمیوم می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p494614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!