خواص آنتی اکسیدانی آب انار و توانایی آن در خنثی سازی رادیکال های آزاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شواهد اپیدمیولوژیکی نشان داده اند که مصرف مناسب غذاها و یا نوشیدنی های غنی از ترکیبات فنولیک و آنتی اکسیدان ها، میزان ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. در سالهای اخیر، مطالعات متعددی بر روی منابع طبیعی به منظور یافتن منابع غنی از آنتی اکسیدان ها و نقش مصرف این ترکیبات در محافظت بدن در برابر صدمات ناشی از استرس اکسیداتیو انجام شده است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و نشان دادن میزان ترکیبات فنولیک آب انار، ظرفیت آنتی اکسیدانی آن و همچنین توانایی خنثی سازی رادیکال های آزاد توسط آب انار و مقایسه آن با سایر آب میوه ها انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، شاخصهای آنتی اکسیدانی کنسانتره انار و همچنین 9 آب میوه تجاری، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ترکیبات فنولیک نمونه های مورد نظر با روش فولین سیوکالتو (Folin-Ciocalteu)، ظرفیت تام آنتی اکسیدانی آنها با روش FRAP (Ferric Reducing/Antioxidant Power Assay)و توانایی آنها در خنثی سازی رادیکال DPPH (1،1-Diphenyl-2-Picrylhydrazyl) اندازه گیری گردید. همچنین توانایی آب انار در مهار پراکسیداسیون لیپیدهای پلاسما، القا شده توسط یون های مس و تاثیر آب انار در مهار همولیز گلبول قرمز، القا شده توسط پروکسید هیدروژن نیر مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری One Sample و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بیشترین میزان ترکیبات فنلیک مربوط به آب انار (0/50/205 میلیگرم معادل اسید گالیک موجود در 100 میلی لیتر برای کنسانتره رقیق شده انار) بود؛ همچنین بیشترین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی نیز در آب انار مشاهده شد (30/017/11 میلی مول در لیتر). در روش DPPH که توانایی مهار یا خنثی سازی این رادیکال توسط نمونه مورد نظر ارزیابی شد نیز آب انار بیشترین توانایی را نشان داد (96%). مطالعات همبستگی نشان داد که ارتباط مثبت و معنی داری بین محتوای ترکیبات فنلیک نمونه های مورد مطالعه و سطح ظرفیت تام آنتی اکسیدانی آنها و نیز توانایی مهار یا خنثی سازی رادیکال DPPH توسط آنها وجود دارد. بررسی نتایج تاثیر رقتهای مختلف آب انار بر مهار تشکیل دی ان کونژوگه در لیپیدهای پلاسما و بر مهار همولیز گلبول های قرمز نیز نشان داد که در یک روند وابسته به دوز، با افزایش غلظت آب انار در محیط، میزان مهار همولیز افزایش می یابد
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه می توان اذعان داشت که آب انار نسبت به سایر آب میوه های مورد مطالعه از ترکیبات فنلیک بیشتری برخوردار می باشد و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی آن بالا است؛ همچنین توانایی زیادی در مهار رادیکال های مختلف را دارد و می تواند اثرات سودمندی در تقویت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن و کاهش استرس اکسیداتیو داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p496579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!