تعیین حساسیت و ویژگی تست بینایی سنجی اسنل چارت در غربالگری آمبلیوپی در کودکان 10-6 ساله

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
آمبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از بیماری های شایع چشم در کودکان بوده و به دلیل خطر بالقوه خود در از بین بردن بینایی اهمیت خاصی دارد. تشخیص بیماری اغلب اتفاقی است و تنها روش موثر تشخیص آن در جامعه استفاده از غربالگری میباشد. استفاده از Snellen Chart یکی از روش های موثر و مقرون به صرفه در غربالگری آمبلیوپی است که در غربالگری این بیماری در 55 هزار کودک 6 تا 10 ساله شهر ارومیه بهکار گرفته شد و ضروری است جهت بررسی میزان کارآیی آن، حساسیت و ویژگی تست تعیین گردد.
مواد و روش ها
برای تعیین مشخصات اپیدمیولوژیک تست غربالگری آمبلیوپی کودکان شهر ارومیه دو گروه تصادفی از بین افراد تست مثبت و منفی انتخاب و توسط چشم پزشک بهوسیله آزمونهای استاندارد مورد معاینه و تشخیص قطعی قرار گرفتند. نتایج حاصله در یک جدول 2ح2جمعآوری و مشخصات اپیدیولوژیک تست غربالگری محاسبه گردید.
یافته ها
در طی برنامه غربالگری از بین 55551 نفر کودک 2955 نفر (3/5%) تست مثبت و مابقی تست منفی بودند. از جمعیت 300 نفری تصادفی از بین تست مثبتها 126 نفر بیمار واقعی و 174 نفر سالم واقعی تشخیص داده شدند، همچنین از بین جمعیت 263 نفری تصادفی از بین تست منفی ها 6 نفر بیمار واقعی و 257 نفر سالم واقعی تشخیص داده شدند. بنابراین حساسیت تست 45/95% و ویژگی آن 63/59% محاسبه شد.
بحث و نتیجه گیری
به نظر میرسد حساسیت تست جهت غربالگری این بیماری در کودکان 6 تا 10 ساله مناسب باشد. اما بایستی توجه نمود که منفی شده تست لزوما به معنی سالم بودن شخص نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
373
لینک کوتاه:
magiran.com/p496837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!