جنگ روانی و فریبکاری رسانه ها

چکیده:
در عصر رسانه های دیجیتال که تصور می شود هیچ محدودیتی بر سر راه دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود ندارد، عظیم ترین سانسورها و تحریف های خبری صورت می گیرد. تز جریان آزاد اطلاعات که در چهارچوب لیبرالیسم مطرح می شود، در حقیقت آزادی یکسویه ناشران و صاحبان سرمایه را برای ارسال اطلاعات در نظر دارد نه آزادی عموم مردم برای دستیابی به اطلاعات صحیح، دقیق، مفید و متنوع.
آزادی نشر با آزادی دریافت اطلاعات و اخبار صحیح، کامل و جامع تفاوت بسیار دارد. برای مثال در کشور امریکا که دارای عظیم ترین بنگاه های رسانه ای جهان است، مطبوعات و رسانه ها به خصوص در جریان بحران ها و جنگ ها، در انجام اصلی ترین وظایف خود یعنی تبیین وقایع روز بر اساس حقایق تاریخی، سیاسی و اجتماعی و همچنین انتشار اخبار و عقاید متنوع کوتاهی می کنند.
در جریان حمله امریکا به افغانستان و عراق، سیاست جنگ طلبانه دولت امریکا مورد حمایت بسیاری از شبکه های تلویزیونی قرار گرفت.
پروفسور مولانا در مقاله حاضر نشان می دهد که چگونه رسانه های امریکا حقیقت را فدای منفعت صاحبان سرمایه و قدرت می کنند و در زمان جنگ و کشمکش های بین المللی برای حفظ مخاطبان و جلب آگهی بیشتر، با تکیه بر شعارهای مردم پسند، بزرگ نمایی رشادت نیروهای امریکایی، موجه جلوه دادن کنترل اخبار و استفاده تبلیغاتی از اخبار و اطلاعات با یکدیگر به رقابت می پردازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p497937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!