شاخص های بهداشت محیط در پرتو آموزه های سیره پیامبر اعظم (ص)

چکیده:
زمینه و هدف
اسلام، دینی زنده و سازنده بوده که برای پیروان خود، پیشرفت در تمام جنبه های حیات را خواستار است. پیامبر اعظم (ص) معمار این بنای استوار، طی قرن ها در زمینه های مختلف علمی و اخلاقی، پیشاهنگ جهان بوده است. توجه آن حضرت به مسائل بهداشتی، نشان دهنده آموزه های این اسوه حسنه در جهت ارتقای سلامت جامعه می باشد. هدف این مطالعه، بررسی شاخص های بهداشت محیط در سیره پیامبر اعظم(ص) است.
مواد و روش ها
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی اسنادی هدفمند با تکیه بر منابع اصیل، شامل قرآن، تفاسیر و کتب معتبر حدیث است و اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف بهداشت محیط، به صورت موضوعی در بهداشت آب، مسکن و اماکن عمومی، زباله و مواد زاید، بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، جمع آوری گردیده است.
یافته ها
خداوند، پاکیزگان را دوست دارد و اسلام را بر پاکیزگی، بنیان نهاده است. در قرآن آمده: آب به عنوان مایه حیات هرموجود زنده، را آلوده نکنید. زباله را در خانه هایتان نگذارید زیرا جایگاه شیطان است. مومن باید مسجد (مهم ترین مکان عمومی)را برای طواف کنندگان و نمازگزاران، پاکیزه نگه دارد. جامه اش را پاکیزه، بویش را خوش، خانه اش را گچ کاری کند وحیاط خانه را بروبد و چراغ آن را پیش از غروب، روشن کند. از صدای آزاردهنده و بلند بپرهیزد. از آن چه، پاکیزه است بخورد و کارهای شایسته انجام دهد. کسی که در زمین فساد کرده، و گیاهان، درختان و حیوانات را نابود سازد، تبهکار است و خداوند، او را دوست ندارد.
نتیجه گیری
اسلام، بهداشت را تکلیف و علوم را نهادینه کرد. پیامبر اعظم (ص) بهداشت را «پایه اسلام» خواند. حفظ پاکی در همه زمینه ها، از وظایف فرد با ایمان است. ایجاد هر نوع آلودگی ویا آسیب به محیط، گناه می باشد. آموزه های بهداشتی سیره نبوی می تواند در افزایش آگاهی و بهبود فرهنگ بهداشتی جامعه نقش موثری ایفاء نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p499612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!