بررسی فراوانی ژیاردیازیس در کودکان مهدکودک های شهر رفسنجان در سال 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ژیاردیا لامبلیا انگل تک یاخته ای است که به عنوان شایع ترین عامل بیماریزای روده ای در تمام دنیا، به ویژه در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است. در این کشورها شایع ترین عامل شناخته شده اسهال کودکان در مهد کودک ها، ژیاردیا می باشد. بنابراین بررسی منظم و مستمر آن به منظور برنامه ریزی جهت کنترل آلودگی های انگلی به خصوص در مهد کودک ها، به عنوان عامل انتقال، ضروری به نظر می رسد. در همین راستا این مطالعه جهت تعیین شیوع ژیاردیازیس در کودکان مهد کودک های شهر رفسنجان در سال 1383 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی cross sectional)) بر روی 252 کودک در مهد کودک های رفسنجان با میانگین سنی 96/0±33/5 سال انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه پژوهشگر ساخته بود. پس از ثبت متغیرهایی مثل جنس، نوع مهد کودک، شغل و تحصیلات والدین و سابقه عفونت انگلی، سه نمونه مدفوع به صورت یک در میان از کودکان گرفته شد و با دو روش مستقیم و فرمالین اتر آزمایش شدند. پس از مثبت شدن جواب آزمایشات و گردآوری اطلاعات، داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد 252 کودک، 140دختر (56/55 %) و 112 پسر (44/44 %) در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. 44 کودک (5/17 %) مبتلا به ژیاردیا بودند. حداکثر شیوع در مهد کودک های دولتی 39 نفر (3/21%)، در جنس مذکر 27 نفر (1/24%) دیده شد. میزان آلودگی در کودکان مادران خانه دار با مدرک کمتر از دیپلم 19 نفر (4/22 %)، در کودکانی که بعد از اجابت مزاج عادت به شستن دست ها نداشتند 4 نفر(4/44%) و در کودکانی که سابقه عفونت انگلی داشتند 10 نفر (9/76%) بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های فوق و شیوع ژیاردیا بایستی با آموزش مداوم مربیان مهد کودک ها به خصوص مهد کودک های دولتی و والدین آن ها در خصوص رعایت اصول بهداشت فردی از گزارش این بیماری جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p499713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!