اثر تجویز خوراکی و درازمدت سیاه دانه بر پاسخ انقباضی آئورت سینه ای در موش صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تیمارهای دارویی به ویژه استفاده از گیاهان دارویی با حداقل عوارض جانبی که بتواند از بروز عوارض وخیم بیماری دیابت قندی در درازمدت جلوگیری نماید، از اهمیت بالینی زیادی برخوردار می باشد. لذا با توجه به وجود شواهد متعدد مبنی بر اثر ضددیابتی سیاه دانه، در این تحقیق اثر حفاظتی تجویز خوراکی سیاه دانه (Nigella sativum) بر پاسخ انقباضی آئوری سینه ای در مدل تجربی دیابت قندی درموش صحرایی نر مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
موش های صحرایی نر (به تعداد 32 سر) به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیاه دانه، دیابتی درمان نشده و دیابتی درمان شده با سیاه دانه تقسیم شدند. برای دیابتی نمودن حیوانات از داروی استرپتوزوتوسین به طور داخل صفاقی استفاده گردید. دو گروه تحت بیمار با سیاه دانه نیز پودر مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (6.25%) را به مدت 2 ماه دریافت نمودند. پاسخ انقباضی وابسته به غلظت حلقه های آئورتی دارای اندوتلیوم به کلرور پتاسیم و نورآدرنالین پس از گذشت دو ماه ثبت گردید.
یافته ها
پاسخ انقباضی به کلرور پتاسیم و نورآدرنالین در مورد حلقه های آئورتی برای کلیه گروه ها از یک فرم وابسته به غلظت تبعیت نمود. حداکثر پاسخ انقباضی به کلرور پتاسیم و نورآدرنالین در گروه دیابتی درمان نشده، به طور معنی دار (P<0.001) بیش تر از گروه کنترل بود. بعلاوه حداکثر پاسخ انقباضی در مورد گروه های دیابتی تحت تیمار با سیاه دانه به طور معنی دار کم تر از گروه دیابتی درمان نشده بود (P<0.05).
نتیجه گیری
مصرف خوراکی سیاه دانه در درازمدت می تواند در کاهش دادن پاسخ انقباضی سیستم عروقی در حالت دیابت و احتمالا در جهت کاهش برخی عوارض قلبی - عروقی ناشی از آن موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p507817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!