کارآزمایی بالینی آرام سازی پیش رونده عضلانی بر علایم حیاتی بیماران سکته قلبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نکروز حاد میوکارد یک واقعه تهدید کننده حیات است و در مرحله حاد، تعداد زیادی از بیماران و خانواده آن ها، تنش روانی شدید و به خصوص اضطراب که در تغییر علایم حیاتی نقش قابل توجهی دارد را تجربه می کنند. در روزهای اولیه پس از انفارکتوس بسیاری از بیماران واقعا نگران بوده و اوضاع همودینامیکی متغیری دارند.
مواد و روش ها
این تحقیق یک تحقیق نیمه تجربی است که به منظور بررسی تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی بر علایم حیاتی در بیماران سکته قلبی انجام شده است. تعداد کل نمونه ها، 76 بیمار مبتلا به سکته قلبی بودند که به منظور جلوگیری از در معرض بودن نمونه ها، ابتدا نمونه های گروه آزمون، مورد مداخله و مطالعه قرار گرفتند و سپس نمونه های گروه شاهد مورد بررسی واقع شدند. مداخله انجام شده در گروه آزمون عبارت بود از روش آرام سازی پیش رونده عضلانی که به مدت سه روز و هر روز دو جلسه انجام می شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات فردی و جدول ثبت علایم حیاتی بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که استفاده از آرام سازی پیش رونده عضلانی باعث کاهش تعداد تنفس در بیماران سکته قلبی می شود (P=0.03)، ولی بر میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و تعداد نبض تاثیر کاهش معنی دار آماری ندارد.
نتیجه گیری
از آن جا که آرام سازی پیش رونده عضلانی به طور معنی داری موجب کاهش تعداد تنفس در بیماران سکته قلبی شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که، این روش از طریق کاهش تنش در تعدیل تنفس موثر بوده و در سایر معیارها نیز اگر چه سیر کاهشی داشته اما از نظر آماری تفاوت معنی دار مشاهده نشده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p507831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!