مقایسه استرس اکسیداتیو در زنان مبتلا به پره اکلامپسی، باردار سالم و غیرباردار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

پره اکلامپسی حالت ویژه ای از بارداری است که با فشارخون و پروتئینوری مشخص می شود. پره اکلامپسی به صورت بیماری فرضیه ها باقی مانده است و اتیولوژی حقیقی آن در پرده ای از ابهام است. اختلال در سلول های اندوتلیال ممکن است نقشی در پاتوبیولوژی پره اکلامپسی ایفا کند. برخی از مدارک حاکی از آن است که تخریب سلول های اندوتلیال ناشی از استرس اکسیداتیو می باشد. هدف این مطالعه سنجش شاخص های استرس اکسیداتیو در پره اکلامپسی بود.

مواد و روش ها

ما ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC)، پراکسیداسیون لیپیدی (LPO) و گروه های تیول را در 20 خانم مبتلا به پره اکلامپسی، 20 خانم باردار طبیعی و 20 خانم غیرباردار که از نظر سن، نمایه توده بدن، تعداد زایمان و سن بارداری مطابقت داده شده بودند، اندازه گیری نمودیم. شاخص های استرس اکسیداتیو با روش های اسپکتروفتومتری سنجیده شد.

یافته ها

غلظت LPO سرمی در خانم های مبتلا به پره اکلامپسی (17.7±3.8 nmol/ml) در مقایسه با خانم های غیرباردار (10.4±0.48 nmol/ml) به طور معنی داری افزایش یافته بود (p<0.0001). میزان TAC در خانم های مبتلا به پره اکلامپسی کم تر از دو گروه دیگر بود ولی این کاهش معنی دار نبود. تفاوت معنی داری در بین میانگین غلظت گروه های تیول بین گروه ها مشاهده نشد.

نتیجه گیری

سطوح افزایش یافته محصولات LPO ممکن است دلیلی بر تخریب پراکسیداتیو اندوتلیوم عروق و در نتیجه ظهور علایم بالینی پره اکلامپسی باشد. به هر حال مطالعات تجربی و بالینی آتی جهت پی بردن به پاتوژنز پره اکلامپسی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p507846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!