بررسی رضایت مندی و عوامل مؤثر بر آن در مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
توجه به رضایتمندی خدمات گیرندگان، اهمیتی روزافزون یافته است. براساس مفهوم پذیرفته شده مشتری محوری، تنها خط مشی کارآمد برای تضمین بقای سازمان ها، رفع کاستی ها و افزایش توانمندی ها و ارتقای کمی و کیفی با توجه به نظر مشتریان است. بر این اساس، مطالعه ای با هدف سنجش رضایتمندی خدمات گیرندگان مراکز بهداشتی درمانی طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش کار
این تحقیق، توصیفی – تحلیلی و از نوع مقطعی (cross-sectional) بود که در سال 1382 در مراکز بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد. در این مطالعه 280 نفر از مراجعه کنندگان به 8 مرکز منتخب، مورد مصاحبه قرار گرفته، فرم های اطلاعاتی تکمیل گردید و اطلاعات گرد آوری شده پس از پردازش به وسیله نرم افزار SPSS و SAS با استفاده از آزمون های متناسب تجزیه و تحلیل آماری شد.
نتایج
متوسط سن افراد مورد مطالعه 5/7 31 سال بود که 1/91 درصد آن ها خانم و 9/97 درصد متاهل بودند. 5/87 درصد از افراد از واحدهای ارائه دهنده خدمات، رضایتی در حد بالا داشتند. از میان وجوه شش گانه مرتبط با رضایتمندی، بیش ترین امتیاز نسبت به مناسب بودن هزینه خدمات ابراز شده و از میان واحدها بیش ترین رضایتمندی از واحد مراقبت از کودکان بوده است. همچنین 1/52 درصد، علت مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی را اطمینان به کیفیت خدمات ذکر کردند و 25 درصد از معطلی در مراکز ناراضی بودند. بین سن و رضایتمندی، همبستگی معکوس وجود داشت(215/0-=r و 000/0=p). همچنین رضایتمندی افراد با شغل، فاصله محل سکونت تا مرکز، و دفعات مراجعه ایشان به مرکز ارتباط معنا دار آماری نشان داد (001/0=p)؛ ولی این ارتباط با جنس، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و سطح تحصیلات مشاهده نشد(05/0p>). بین سطح تحصیلات افراد و رضایتمندی آنان نسبت به برخورد پرسنل، صرف وقت و معطلی، هزینه خدمات و راهنمایی، و آموزش نیز ارتباط معنا دار وجود داشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد با اصلاح نقایص سیستم براساس نظرهای خدمات گیرندگان می توان در ازای هزینه قابل توجه مصروف شده، رضایتمندی بالاتری حاصل کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p509358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!