بررسی میزان شیوع پوکی استخوان در جانبازان ضایعه نخاعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
استئوپروز از شایع ترین بیماری های متابولیک استخوان است که در آن به علت کاهش دانسیته، استخوان، مستعد شکستگی می گردد. این بیماری در حال حاضر از مشکلات عمده بهداشتی در بسیاری از کشورها محسوب شده، عواملی همچون سن بالا، یائسگی، بی حرکتی و گروهی از بیماری های زمینه ای در ایجاد آن دخالت دارند.
روش ها
در این مطالعه مقطعی، در 132 نفر از جانبازان مبتلا به قطع نخاع که برای سنجش تراکم استخوان مراجعه کرده بودند (با میانگین سنی 4/37 سال) با استفاده از سیستم سنجش جذب انرژی دوگانه اشعه (DEXA)x، میزان تراکم ماده معدنی استخوان (BMD) در مهره های دوم تا چهارم کمری و گردن استخوان فمور راست برحسب گرم بر سانتی مترمربع تعیین گردید و اطلاعات ضروری ثبت شد.
نتایج
در بررسی تراکم استخوان در گردن استخوان فمور در این افراد، مشخص شد که 5/81 درصد از جانبازان دچار استئوپروز هستند و 1/13 درصد استنوپنی دارند. در بررسی مهره های کمری نیز 7/16 درصد استئوپروز و 2/18 درصد استنوپنی گزارش شد. در این بررسی، مشخص شد که بین دانسیته استخوانی در گردن فمور (میانگین g/cm2 66/0) و مهره های کمری (میانگین g/cm223/1) اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین دانسیته و ریسک شکستگی استخوان (درگردن فمور و مهره های کمری) همبستگی منفی وجود دارد. ضمنا با کاهش هر 1/0 گرم بر سانتی مترمربع از دانسیته ماده معدنی استخوان، به ترتیب 9/53 درصد و 7/27 درصد ریسک شکستگی استخوان در گردن فمور و مهره های کمری افزایش می یابد. کاهش هر واحد T-value نیز ریسک شکستگی را در گردن فمور و مهره های کمری به ترتیب 43/1 و 26/0 برابر افزایش می داد.
به علاوه در این تحقیق مشخص شد که رابطه معناداری بین دانسیته استخوانی در ناحیه مهره ها و استخوان ران با سن، وزن، قد، سطح ضایعه، مدت زمان پس از ضایعه و شغل وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p509361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!