ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع چاقی در سطح جهان در حال افزایش است نه تنها بزرگ سالان بلکه کودکان و نوجوانان نیز از آسیب آن در امان نیستند. رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی افراد با ایجاد چاقی در آن ها ارتباط نزدیک دارد. شناخت الگوی رفتارهای بهداشتی نوجوانان جهت پیشگیری و اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط، از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. بر این اساس در این مطالعه ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین، در مدارس راهنمایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
این بررسی یک مطالعه پیمایشی از نوع مقطعی می باشد. نمونه ها شامل 270 نوجوان دخترمشغول تحصیل در مدارس راهنمایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت و جهت تجزیه و تحلیل آن از نرم افزارSPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون 2c و آزمون دقیق فیشراستفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد متوسط سن نمونه های پژوهش 3/13 سال (16-7/10) و بیشتر آن ها دارای شاخص توده بدنی (Body Mass Index) طبیعی می باشند. 6/9% از دختران نوجوان رفتار تغذیه ای مطلوب و 3/3% از آن ها فعالیت فیزیکی مطلوب داشتند. در این مطالعه ارتباط بین رفتار تغذیه ای دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین شان معنادار نبود ولی بین میزان فعالیت فیزیکی و درک از شیوه زندگی والدین ارتباط معنادار مشاهده شد. همچنین ارتباط معناداری بین برخی ویژگی های فردی مثل شاخص توده بدنی و درآمد خانواده با رفتار تغذیه ای و نیز شاخص توده بدنی و میزان تحصیلات مادران با فعالیت فیزیکی دختران نوجوان دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد بیشتر دختران نوجوان رفتار تغذیه ای و فعالیت فیزیکی مطلوبی ندارند و نیز به نظر می رسد عوامل دیگری علاوه بر رفتار والدین رفتارهای بهداشتی ایشان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین نیاز به آموزش و نیز ارایه الگوهای مناسب رفتاری توسط والدین و مسوولین مدارس جهت اصلاح این رفتارها در نوجوانان ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p510538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!