بررسی اثر الکل در اسکراب جراحی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عفونت محل جراحی از عوارض شایع اعمال جراحی است. عفونت های زخم در اثر میکروب های آلوده کننده ای پدید می آیند که این میکروب ها ممکن است از جراح، دستیاران و... کسب شده باشند. اسکراب جراحی می تواند میزان آلودگی میکروبی را در دست‎ها به نحو چشم‎گیری کاهش دهد. این کاهش میزان آلودگی میکروبی، احتمال عفونت عمل جراحی راکاهش می‎دهد. یکی از فاکتورهای مهم در اثر بخشی اسکراب نوع ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده در اسکراب است. محلول های ضدعفونی کننده ای که جهت اسکراب به کار می روند هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. به نظر می رسد ترکیب مواد ضدعفونی کننده اثر بیشتری نسبت به هر یک از آن‎ها به تنهایی داشته باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر ترکیب بتادین و الکل در اسکراب جراحی انجام شده است.
مواد و روش‎ها: پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه، 40 نفر از کارکنان شاغل در اتاق عمل اعم از کاردان اتاق عمل، پرستار، جراح، رزیدنت و دانشجوی اتاق عمل که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند، انتخاب شدند. این افراد با محلول بتادین و ترکیب بتادین و الکل در سه زمان 1، 3 و 5 دقیقه اسکراب می کردند. در هر بار به صورت تصادفی یکی از شش روش فوق انتخاب می شد. در اولین اسکراب روزانه افراد، در مرحله قبل از اسکراب، بلافاصله بعد از اسکراب و 30 دقیقه پس از اسکراب از انگشتان دست غالب (dominant)آن ها نمونه گیری به عمل می آمد. محیط‎های کشت با کد به آزمایشگاه منتقل و پس از 48-24 ساعت نگهداری در انکوباتور 37 درجه مورد مطالعه از نظر تعداد کلونی های میکروبی و نوع آن ها قرار می گرفتند.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که بیش ترین باکتری های رشد یافته شامل استافیلوکوک ساپروفیتیکوس، استافیلوکوک اپیدرمیس، گونه های میکروکوکوس و گونه های باسیلوس هستند. اسکراب با هریک از محلول های بتادین یا ترکیب بتادین و الکل و با هر یک از زمان های تعیین شده (یک، سه و پنج دقیقه) توانست کلونی های میکروبی دست ها را به طور معنی داری کاهش دهد به طوری که این کاهش کلونی ها تا 30 دقیقه پس از اسکراب نیز با قی می ماند.
نتیجه گیری: با توجه به این که اثر بخشی بتادین و ترکیب بتادین و الکل تفاوت معنی‎داری نداشت و از طرفی مصرف الکل همراه با بتادین ممکن است در ایجاد خشکی پوست و تحریکات بعدی آن اثر گذار باشد، توصیه می شود از محلول بتادین به تنهایی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p516820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!