مقایسه عوارض زودرس زخم های جراحی در دو روش جراحی باز و لاپاراسکوپی در بیمارستان میلاد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عوارض زخم های جراحی (بخصوص عفونت زخم) یکی از مشکلات قابل طرح در بخش های جراحی است. عوارض زخم های جراحی به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم می شوند. از عوارض شایع و زودرس زخم های جراحی می توان هماتوم، سروما و عفونت زخم را نام برد. درسال های اخیر استفاده از تکنولوژی مانند دخالت لاپاراسکوپی تحولی عظیم در جراحی های عمومی و تخصصی بوجود آورده است.
مواد و روش‎ها: این بررسی بر روی 210 بیمار از بیماران بستری شده در بیمارستان میلاد از سال 84-82 که تحت عمل قرار گرفته بودند انجام شده است. بیماران به دو گروه A که به روش باز و گروهB که به روش لاپاراسکوپی عمل شده بودند تقسیم شدند. بیماران بصورت تصادفی ساده کاندید دو روش می شدند و تست آماری این مطالعه، آزمون نسبتی بوده و مطالعه به روش تجربی (Experimental) وبه صورت Clinical trial مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: از کل بیماران، تعداد 130 بیمار زن و80 بیمار مرد بودند. میزان وفور نسبی عوارض زودرس زخم های جراحی در 106 بیمار که به روش باز و 104 بیمار که به روش لاپاراسکوپی تحت عمل قرار گرفته بودند به ترتیب 8 مورد و 1 مورد بود (0.05> P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که در روش لاپاراسکوپی برخلاف روش باز، به خاطر آسیب بافتی کمتر نیاز به دیسکسیون کمتر و به خاطر احتمال آسیب کمتر به عروق خونی عوارض زودرس زخم های جراحی کمتر رخ می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p516822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!