بررسی مقایسه ای تعیین زمان هدایت مرکزی موتور با استفاده از تحریک مغناطیسی و پاسخ تاخیری موج F در افراد سالم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

زمان هدایت مرکزی موتور، زمان تحریک در راه های قشری نخاعی (کورتیکواسپاینال) را نشان می دهد. طولانی شدن آن در نتیجه نارسایی هدایت در فیبرهای قطور میلین دار و در وضعیت های پاتولوژیک مانند میلوپاتی ناشی از اسپوندیلوزیس گردنی، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری های موتور نورون روی می دهد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش تحریک مغناطیسی ریشه پاسخ تاخیری موج F برای محاسبه زمان هدایت محیطی موتور و تخمین زمان هدایت مرکزی موتور با این دو روش است.

مواد و روش ها

در این طرح، 39 داوطلب سالم با در نظر گرفتن سن، جنس و طول اندام فوقانی شرکت کردند. روش کار به این صورت بود که زمان کل هدایت موتور با قراردادن سیم پیچ مغناطیسی در فاصله 7 سانتی متر خارج از CZ به دست آمد. زمان هدایت محیطی موتور با قراردادن همان سیم پیچ روی زائده خاری مهره C7 ثبت شد. بار دیگر زمان هدایت محیطی موتور با استفاده از تکنیک های متداول مطالعات هدایت عصبی و ثبت پاسخ تاخیری موج F به دست آمد. در همه موارد، عضله هدف ابدوکتور پولیسیس برویس دست چپ بود و تحریکات نیز در همان سمت انجام شد.

یافته ها

زمان کل هدایت موتور به طور متوسط 7/19 میلی ثانیه، زمان هدایت مرکزی موتور با تحریک مغناطیسی ریشه، 3/7 میلی ثانیه و با استفاده از موج F، 8.4 میلی ثانیه بوده است. بین زمان هدایت مرکزی و محیطی موتور با طول اندام فوقانی ارتباط معنی داری بدست آمد. اما با سن و جنس ارتباط معنی داری وجود نداشت. محاسبه زمان هدایت مرکزی با استفاده از پاسخ تاخیری موج F نسبت به تحریک مغناطیسی ریشه کوتاه‎تر بود. (002/0 = P)

نتیجه گیری

تحریک مغناطیسی یک روش غیر تهاجمی، بدون درد و با عمق نفوذ زیاد است. دانستن مقادیر نرمال و انتخاب بهترین روش تحریک می‎تواند در تشخیص و پیش آگهی بیماری های سیستم عصبی موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
magiran.com/p516827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!