ارزیابی اثر عصاره هیدروالکلی دانه بنگ دانه بر درد حاد و مزمن در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
درد به عنوان شایع ترین شکایت بالینی و تجربه ای ناخوشایند بیماران را وادار به استفاده از ترکیبات مسکن می سازد. مطالعات اخیر نشان داده اند که ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک دارای خاصیت ضددرد قوی هستند. با توجه به وجود ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک در بنگ دانه و در نظر گرفتن اینکه در طب سنتی ایران اثر ضد دردی این گیاه ذکر شده است، هدف این مطالعه بررسی اثر ضد دردی مصرف خوراکی و تزریقی عصاره هیدرو الکلی دانه بنگ دانه بر درد حاد و مزمن موش های صحرایی نر به کمک آزمون فرمالین بوده است.
مواد و روش ها
موش های صحرایی نر با وزن 350-300 گرم به طور تصادفی از نژاد NMRI انتخاب شدند و عصاره الکلی دانه گیاه بنگ دانه در دوزهای 500 و 1000 و 2000 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی به آن ها (هر دوز عصاره به 10 موش) تزریق شد. همچنین دانه بنگ دانه به صورت خوراکی با نسبت 1 به 14 در غذای استاندارد طی 2 هفته به گروه دیگری از موش ها (8=n) داده شد. سپس میزان درد حاد و مزمن در موش های گروه کنترل (8=n) و گروه های آزمایشی به کمک آزمون فرمالین ارزیابی شد. واکنش ها نسبت به درد بر اساس ملاک های استاندارد ارزیابی درد در آزمون فرمالین بررسی شد. همچنین کاهش درد ناشی از بنگ دانه با اثر داروی ضد درد سدیم سالیسیلات مقایسه شد.
یافته ها
آنالیز آماری داده ها نشان می دهد که تزریق عصاره هیدرو الکلی دانه گیاه بنگ دانه در دوزهای مورد آزمایش، درد حاد و مزمن ناشی از آزمون فرمالین را به صورت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد (001/0P<). بعلاوه تجویز خوراکی دانه بنگ دانه موجب کاهش معنی دار درد مزمن ناشی از آزمون فرمالین در مقایسه با گروه کنترل می شود (001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد که تزریق عصاره بنگ دانه با دوزهای اعمال شده، روی درد حاد و مزمن ناشی از فرمالین اثر ضد دردی معنی دار دارد. بعلاوه تجویز خوراکی آن فقط روی درد مزمن ناشی از فرمالین موثر است. این می تواند به دلیل تفاوت مکانیسم اثر تزریقی و خوراکی بنگ دانه در درد حاد باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
239
لینک کوتاه:
magiran.com/p517011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!