مقایسه وضعیت سلامت روانی بیماران مبتلا به صرع ژنرالیزه ایدیوپاتیک با گروه شاهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشنج از اختلالات شایع نورولوژیک است و هر سال بر تعداد بیمارانی که این تشخیص را دریافت می کنند اضافه میشود. شیوع اختلالات روانپزشکی در این بیماران، با توجه به نقشی که میتواند روی کیفیت زندگی آنها داشته باشد حائز اهمیت است. خصوصا که میزان خودکشی و خودکشی منجر به فوت نیز در این بیماران نسبت به جمعیت عادی بالاتر است. دراین مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از ابزاری مناسب (SCL – 90 – R) به بررسی نیمرخ روانی و بطور کلی وضعیت سلامت روانی بیماران دچار اختلال تشنجی مزمن بپردازیم.
مواد و روش کار
مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است و در سال 1383 در مراکز درمان صرع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی چهل نفر از بیماران دچار صرع مزمن ژنرالیزه ایدیوپاتیک و چهل نفر گروه شاهد انجام گرفته است. ابزار سنجش وضعیت روانی، پرسشنامه SCL– 90– R است که به ارزیابی علائم روانشناختی بیماران می پردازد.
یافته ها
در این مطالعه 18% بیماران زن و 82% مرد بودند و میانگین سنی 1/28 سال بوده است. میانگین نمره گروه مورد و شاهد در شکایات جسمانی به ترتیب 65/1 در مقابل 083/0 در مورد علائم و سواسی جبری 79/1 در مقابل منفی 39/1 در مورد حساسیت در روابط بین فردی 61/1 در مقابل منفی 24/1 در افسردگی 01/2 در مقابل 56/1 و در اضطراب 82/1 در مقابل 24/1 بود که این تفاوت در همه موارد فوق معنی دار بود) 05/0(P < نمره کل اختلال روانی در گروه مورد 47/16 ودر گروه شاهد 21/12 بود که تفاوت این دو نیز معنی دار بوده است.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد که وضعیت روانی در بیماران مبتلا به صرع نسبت به گروه شاهد نامطلوب تر بوده و خصوصا علائم افسردگی، اضطراب، وسواسی جبری، شکایات جسمانی و مشکلات در روابط بین فردی در این بیماران شیوع بالاتری از جمعیت عادی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p518344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!