کاهش شنوایی در بیماران با اسکلروز متعدد: مطالعه بالینی، الکتروفیزیولوژیکی و رادیولوژیکی

چکیده:
هدف
بیماری اسکلروز متعدد(MS1) مناطق مختلف ماده سفید سیستم عصبی مرکزی را بصورت پلاک های متعدد التهابی و دمیلینیزه درگیر می نماید. این بیماران علایم اختلالات عملکرد سیستم عصبی را بصورت عود کننده و بهبود یابنده دارند و شدت علایم در زمانهای مختلف متغیر است. کاهش شنوایی حسی عصبی یکی از علایم غیر شایع این بیماری است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت شنوایی در بیماران دچار اسکلروز متعدد و ارزیابی پیش آگهی این بیماران می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 16 بیمار مبتلا به (MS) که به درمانگاه گوش وحلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در فاصله زمانی اردیبهشت ماه 1382 تا اسفند ماه 1384 ارجاع شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند، برای همه این بیماران مطالعات بالینی، الکتروفیزیولوژیک و رادیولوژیک از جمله آزمون های ادیومتری، ABR، ENG، MRI انجام شد و نتایج حاصله بررسی و تحلیل گردید.همچنین وضعیت سیستم کوکلئو-وستیبولار این بیماران پس از درمان نیز مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه از 16 بیمار بررسی شده 7 نفر مرد (75/43 درصد) و 9 نفر زن (25/56 درصد) بودند و میانگین سنی آنها5/32 سال بود. این بیماران دچار علایم متعدد ناشی از درگیری قسمتهای مختلف مغز و نخاع بودند. دو نفر از این بیماران دچار کاهش شنوایی حسی - عصبی بودند. هر دو بیمار تیمپانومتری نرمال داشتند و فاقد رفلکس آکوستیک بودند.همچنین در ABR هر دو نفر تغییرات غیر طبیعی دیده شد اما ENG آنها نرمال بود.
نتیجه گیری
برای مشخص کردن زوایای متنوع تغییرات ایجاد شده در سطوح عملکرد سیستم شنوایی بیماران اسکلروز متعدد نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری می باشد اما لازم است پزشکان و بخصوص متخصصین گوش، حلق و بینی با تظاهرات و وستیبرلوکوکلئار این بیماری و روش های تشخیصی و درمانی آن آشنائی کامل داشته باشند. توصیه می گردد که تمام بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد از نظر مشکلات شنوایی نیز ارزیابی گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
483
لینک کوتاه:
magiran.com/p520033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!